In het eerste jaar ontwikkel je basiskennis en vaardigheden op het gebied van therapie, muziek, performance en gezondheidszorg. Je oriënteert je op het werkveld en de verschillende beroepsrollen die je daarin als muziektherapeut kan hebben. In de muziekwerkplaats ontwikkel je je gehoor, je muziektheoretische kennis en leer je je eigen muziek schrijven.
Muziek gaat als een rode draad door je opleiding. Je hebt wekelijkse lessen op jouw hoofdinstrument, les in zang, slagwerk, piano, gitaar, en keuzevakken zoals songwriting of producing. Je speelt en zingt in ensembles en er zijn veel mogelijkheden voor jou om ook samen te musiceren met studenten en docenten van andere opleidingen.
Direct verschil maken
Je gaat direct aan de slag in de praktijk. Om de doelgroep te leren kennen en te ontdekken wat je het liefste zou willen doen, loop je een oriënterende stage. Ook werk je samen met je medestudenten aan praktijkopdrachten uit het werkveld, zoals bijvoorbeeld het samen musiceren met cellisten, percussionisten of een revalidant op de Eyeharp. Je kunt dus al direct écht verschil maken.
Honours Lab
Zoek je verdere (theoretische) verdieping en wil je bouwen aan een indrukwekkend cv, dan kun je in het eerste jaar ook toelating doen voor het Honours Lab.
In jaar twee verbreed je je perspectief op het werkveld en de rol van de muziektherapeut. Je oefent met muziektherapie-werkvormen en je leert informatie uit je vakken in te zetten in de praktijk.
Zelfreflectie
Als muziektherapeut kom je vaak in complexe situaties terecht. Met een goede zelfreflectie sta je dan steviger in je schoenen. Daarom ga je dit jaar ook het gesprek met jezelf aan: wie ben ik en hoe wil ik me ontwikkelen?
Stage in het speciaal onderwijs
Samen met een student van de opleiding Docent Muziek loop je stage op een school voor speciaal onderwijs. Je ontdekt zo of de specialisatie orthopedagogisch muziektherapeut misschien iets voor je is.
Projecten
Via het Praktijkbureau Muziektherapie komen vragen uit het werkveld binnen, waarmee je aan de slag kunt gaan. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van een concert of voorstelling of het meedenken over een toepassingsmogelijkheid van nieuwe muziektechnologie.
In jaar drie verdiep je je in een specifiek deel van het werkveld en jouw beroepsrol daarin. Het derde jaar staat daarom helemaal in het teken van de stage.
Zelfgekozen stage
Acht maanden lang loop je drie dagen per week stage bij een zelfgekozen doelgroep en instelling. Dat doe je onder leiding van een ervaren muziektherapeut, zodat je goed wordt voorbereid op je toekomstige beroep. Studenten hebben onder andere stage gelopen bij het UMCG (Universitair Medisch Centrum Groningen), School Lyndensteyn en Connect by Music.
Binding met het conservatorium
Ook tijdens je stage blijf je actief onderdeel uitmaken van de ArtEZ-community. Je komt wekelijks op de opleiding om met je medestudenten te musiceren, ervaringen uit te wisselen en gecoacht te worden door onze professionals.
Alle kennis die in je studie hebt opgedaan pas je in jaar vier toe in een zelfgekozen beroepsrol, werkwijze, methode of innovatie. Je kiest daarvoor een afstudeerprofiel. Daarbinnen word je begeleid door specialisten op dit gebied.
Afstudeerprofielen
Je kunt je specialiseren in deze profielen:
- Neurologische muziektherapie
- Muziektherapeut in de geestelijke gezondheidszorg
- Orthopedagogisch muziektherapeut
- Mind your own business
- Vrij profiel
Verdiepende stage of praktijkproject
Je praktijk vind je dit jaar in een zelfgekozen verdiepende stage of een zelfstandig praktijkproject waarmee je je eigen accent aan je profiel geeft.
Afstudeerproduct
Je rond je studie af met jouw eigen innovatieve eindproduct. Dat kan zijn in de vorm van een eigen liedbundel, een door jou ontwikkelde app, een muziektherapeutische methode, een verdiepend literatuuronderzoek of een uitdagende vraag uit het werkveld.
Muzikale eindvoorstelling
Vanzelfsprekend ben je na de opleiding Muziektherapie niet alleen therapeut maar ook musicus. Je muzikale vaardigheden laat je horen en zien tijdens de finals en de muzikale eindvoorstelling die je samen met je medestudenten maakt.