Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
optie_header2
Marit Reezigt

Eindwerk

@lter_ego

Ik klik dus ik ben

Opinies en meningen worden steeds extremer. Het coronavirus heeft dit alleen maar versterkt. Mensen voelen zich opgesloten en eenzaam, ze zoeken hun toevlucht online. Social media geeft antwoord op al je vragen. Maar zonder dat je het door hebt, verzamelt het algoritme informatie over jou en raak je hoe langer hoe meer in een bubbel.

‘@lter_ego’ is een ervaring waarmee ik mensen bewust maak van hun eigen social media bubbel en begrip creëer voor een andere bubbel. Door de ervaring vorm te geven als een fysiek product, versterk ik dit. 
‘@lter_ego' geeft je een ander perspectief.

www.alt-er-ego.nl

Scriptie

Ideologie ontmanteld

De rol van de ontwerper binnen ideologische manipulatie.

Opinies en meningen worden extremer en schuiven ver op naar rechts of links. Mensen zijn vatbaar voor manipulatie. Er zijn verschillende vormen van manipulatie die een positieve, maar ook negatieve betekenis kunnen hebben. Voor laatstgenoemde zien we in de actualiteit dat extreme meningsvorming vaak ideologisch gestuurd is. Welke psychologische en sociale factoren spelen hier en welke technieken en middelen worden gebruikt om te manipuleren?

Begrijpen hoe manipulatie werkt en wat het effect is op de ontvanger is belangrijk. Door te begrijpen wie de afzender - en dus eigenlijk manipulator - is, welke boodschap hij wil overbrengen en hoe, kan je de gevolgen beter overzien. Als ontwerper kan je voorkomen dat een boodschap met manipulatieve bedoelingen bij de ontvanger komt. Want de ontwerper staat tussen zender en ontvanger in. Zo objectief mogelijk de boodschap brengen is dus belangrijk, maar als je je bij de onversneden waarheid houdt, zullen maar weinig mensen doen wat je zegt. Als je met je boodschap wil doordringen bij mensen moet je dus een subtiele balans zien te vinden tussen waarheid en fictie. Het is belangrijk te begrijpen wat je doet, waarvoor je het doet en wat voor impact dit heeft op de wereld om je heen. We moeten de waarde van ons werk beoordelen op basis van die impact. Waar sta ik als ontwerper? Die vraag moet je blijven herhalen. 

Want design is politiek…

Download scriptie

Visie

In mijn derde jaar aan ArtEZ was ik al gefascineerd door dit onderwerp en heb ik er veel onderzoek naar gedaan. Dit onderzoek heb ik ook op mijzelf betrokken, want ook ik leef in mijn eigen bubbel. Ik vond het belangrijk me te realiseren via welke kanalen ik allemaal werd beïnvloed.

Ik bedacht het personage Sandra de Wit, een compleet ander persoon met een andere mening en politieke voorkeur. Ik haalde een sim kaartje en maakte via een oude telefoon accounts aan via Twitter, Facebook en YouTube. Ik vond het interessant en verrassend te zien hoe verschillend de informatie was die wij beide kregen; voorgestelde video’s, voorgestelde kanalen om te volgen, onze homepage enzovoort. Je krijgt andere antwoorden op dezelfde vragen. Ik werd hier wel onzeker van, wat iets goeds is denk ik. Het is goed om te twijfelen aan de informatie die je voorgeschoteld krijgt. Zo ga je verder op onderzoek uit en kan je bronnen met elkaar vergelijken. 

Mijn eindexamenproject borduurt voort op dit persoonlijke onderzoek. Het was voor mij een ervaring die mij echt heeft laten inzien dat ook ik word gestuurd en een beperkte blik op de wereld heb. Dit is precies wat ik ook bij anderen wil bereiken en waar ik ze bewust van wil maken.

Doel


Ik wil mensen laten ervaren dat ze in een online bubbel zitten. Ik wil ze een handvat bieden om hieruit te stappen en ze laten ervaren hoe de online bubbel eruit zou kunnen zien van een ander! Wat gebeurt er als ik andere keuzes maak, andere zoekopdrachten geef, waar kom ik dan terecht? Het doel van mijn project is mensen bewust te maken hoe het algoritme werkt en hoe je voor jezelf een ‘bubbel’ creëert. Dit bewustzijn draagt bij aan meer begrip voor de ander en verkleind de kans op polarisatie. Het voorkomt, met andere woorden, dat groepen tegen elkaar worden opgezet.

Ambitie

Ik ben een onderzoekende ontwerper. Voor ik met een onderwerp bezig ga, onderzoek ik het eerst tot in de puntjes. Ik geloof ook dat je zonder onderzoek doen niet heel veel kan bereiken met het werk dat je vervolgens maakt. Het onderzoek en het ‘makend leren’ vind ik daarom heel belangrijk in mijn werk. Hier wil ik ook graag in verder. Samenwerken met onderzoekers, zelf ondervinden en ervaren, maar ook verder studeren. Nog meer leren voor ik mij volledig stort op het zijn van een grafisch ontwerper.

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 23 juni 2021

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.