Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Andrea Vermeer
Andrea Vermeer

Visie

In ongelijke, hiërarchische systemen weiger ik mee te gaan. Dit klinkt voor de hand liggend, maar het is nog vanzelfsprekender dan we soms denken. We leven in een systeem waarin we het reproduceren van 1 + 1 2 belangrijker vinden dan authentiek en autonoom denken. Ik wil doceren en theater maken vanuit expertise, niet vanuit hiërarchie. Als een soort museumcurator die context schept, maar niet invult hoe jij naar kunst moet kijken, wil ik me door het werkveld bewegen. 

Ambitie

Mijn ambitie is om in de toekomst te werken met jongeren die met meer moeite meedraaien in de maatschappij. Door hen de ruimte te geven om hun stem te laten horen geef je zichtbaarheid aan deze groep, in plaats van ze weg te zetten als ‘probleemjongeren’. 

Inspiratie

Veel inspiratie haal ik uit hiphop. Volgens Fresku (rapper), is de muziek die je tegenkomt een directe vertaling van de wereld waarin we leven. De verhalen die ik tegenkom zijn pijnlijk, kwetsbaar, eerlijk en zacht. Het inspireert me binnen mijn werkveld ook op zoek te gaan naar eerlijke verhalen, die uit het leven gegrepen zijn. 

''Ben niet gevangen door één gat 
Ik wilde niet vliegen voor één dag
Kwam in de game en zag het meteen 
En zei toen dat alles één was''
– Winne 

 

Stages 

PS| theater, eigen project en regieassistentie Om Ons Heen van het jongerengezelschap PS| jong, 2021, Leiden 
Maas theater en dans, educatieafdeling, 2020, Rotterdam 

Afstudeeressay

Ik deed onderzoek naar hoe je een veilige (leer)omgeving kan creëren binnen co-creatie met jongeren. Ik onderzoek dit vanuit de termen co-creatie, ‘holding environment’ en ‘Leading Learner’ en verbind daar twee theatermakers aan. 

 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 21 juni 2021

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.