Tijdens de deeltijdopleiding loop je op meerdere momenten stage. Zo leer je in de praktijk wat het betekent om docent of educator te zijn. Je past toe wat je leert, ontwikkelt je pedagogische vaardigheden en bouwt een netwerk op. De opleiding helpt je om een plek te vinden die past bij jouw interesses, ervaring en ambitie. Je loopt stage naast je lesdagen en plant de stagedagen in overleg met je stageplek.
In het eerste jaar loop je een korte, oriënterende stage in het voortgezet onderwijs. Zo krijg je zicht op de onderwijspraktijk en ontdek je of lesgeven bij je past. Je observeert lessen, denkt mee met docenten en reflecteert op wat je ziet. Het is een kans om je eerste stappen te zetten in het werkveld.
In het tweede jaar loop je één of twee dagen per week stage in het voortgezet onderwijs. Je geeft zelf les, ontwikkelt educatief materiaal en oefent met klassenmanagement en didactiek. Je wordt intensief begeleid door docenten van de opleiding en een stagebegeleider op school. Zo maak je je de basisvaardigheden van het docentschap eigen.
In het derde jaar kies je zelf je stageplek. Je kunt stage lopen op een school, maar ook bij een culturele instelling of museum. Je verdiept je in je rol als educator: hoe breng je een verhaal over? Hoe ga je om met diversiteit en toetsing? En hoe geef je onderwijs vorm op een manier die past bij jouw visie?
In het laatste jaar test je jouw educatieve ontwerp in de praktijk. Dat kan een lessenserie zijn, een spel of een ander leerproduct dat jij hebt ontwikkeld. Je kiest een stageplek die past bij jouw doelgroep en onderzoekt hoe jouw ontwerp werkt in de praktijk. Daarmee rond je je studie af met een onderbouwde, persoonlijke praktijkervaring.