Artisteducator in Dans - Bachelor - Arnhem

Studie per jaar

In het eerste jaar leg je de basis voor je opleiding. Jaar twee en drie bevatten de hoofdfase en jaar vier staat in het teken van de afstudeerfase. Elk jaar is opgebouwd uit vier periodes van 9 weken, met één overgangsweek.

Dance Practice

In vier periodes ontwikkel je je in allerlei dansvormen zoals Hedendaagse dans, Physical Dynamics, Improvisatie, Ballet en Hiphop. Bij Dans in Context komen verschillende onderwerpen vanuit dansgeschiedenis, dansanalyse en dansbeschouwing aan bod. Daarnaast volg je Dansfysieke kennis.

Learning Practice

Elke week neem je deel aan Learning Lab, Makerslab en Community. Je volgt Danseducatief Onderzoek en je maakt je eigen programma voor Free space.

Artistic Practice

In het eerste jaar volg je Artistic Practice 1 t/m 4:

1. Werkveld van de Artisteducator: Ontwerpen, ondernemen en onderzoeken binnen het landschap van de Artisteducator in de praktijk.
2. Danseducatie in Perspectief: Verkenning van aannames in Danseducatie.
3. Gedeelde ruimtes: Dans in interactie met de ander en andere disciplines (inclusief interdisciplinair project met studenten beeldende kunst en theater).
4. Dramaturgie van de Artisteducator: Dans als medium voor betekenisgeving.

Dance Practice

Vanaf de hoofdfase kun je je eigen leerroute in dans vormgeven. Vier keer per jaar kies je de dansvormen waar jij je in die periode verder in wil ontwikkelen. Bij Dans in Context verdiep je je in jaar 2 nog verder in verschillende onderwerpen vanuit dansgeschiedenis, dansanalyse en dansbeschouwing.

Learning Practice

Elke week neem je deel aan Learning Lab, Makerslab en Community. Je volgt Danseducatief Onderzoek en je maakt je eigen programma voor Free Space.

Artistic Practice

In de hoofdfase ga je praktijkervaring opdoen in verschillende werkvelden (contexten). Dat doe je in de Artistic Practices 5 t/m 9. Daarna kun je je in de Artistic Practices 10 t/m 12 verdiepen in een werkveld waar jij je verder in wil ontwikkelen.

De Artistic Practices van de hoofdfase zijn:

5. Dans in het basisonderwijs.
6. Dans in het buitenschoolse werkveld.
7. Community Art I: Sociaal artistiek werken.
8. Community Art II: In interactie met de omgeving door Co-creatie, inclusief een interdisciplinair project met studenten theater en beeldende kunst in Arnhem Oost.
9. Dans in het Voortgezet onderwijs.
10 Verdiepende praktijkervaring vanuit een eigen studieplan.

Je laatste jaar staat in het kader van je afstuderen. Hierbij staan onder andere twee Artistic Practices centraal die gericht zijn op jou in je toekomstige beroepspraktijk. Wie ben jij als artisteducator? Hoe sta jij in het werkveld? Wat ga je doen en op wie ga je je richten? Hoe ga je jouw visie en ambities als artisteducator in dans in de praktijk brengen?

Dit doe je in de Artistic Practices:

11. Positionering als artisteducator.
12. Positionering als artisteducator.