Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Kunstzone: themanummer 'De onderzoekende docent'

Het thema van deze editie (#3) is De Onderzoekende Docent. Met onder meer artikelen van Jeroen Lutters, Olga Potters John Johnston, Janeke Wienk en Emiel Copini en Nishant Shah.

No school: het einde van het schoolse denken
Door Jeroen Lutters, p. 20-23
Lutters pleit voor een radicale verandering van de structuur van schools denken van de leerling naar een cultuur van vrij en creatief denken.

Ruimte voor de door creativiteit
Door Olga Potters en Suzan Lutke, p. 26
Verbeeldingskracht is een van de fundamenten van creativiteit. Wat kunnen we van kunst leren als het daarom gaat? Op welke manier voedt kunst onze verbeeldingskrachten en hoe vertalen we dit naar het basisonderwijs?

Het eigene in CKV-onderzoek
Samenst. en redactie Marjo van Hoorn, p. 36-39
Het doen van onderzoek is een belangrijk onderdeel van het nieuwe CKV. Janeke Wienk en Emiel Copini zetten uiteen hoe je onderzoek kan presenteren als een intrinsiek aspect van de kunsten. Wienk beschrijft hoe Art Based Learning als onderzoeksinstrument ingezet kan worden en Copinlaat het onderzoeksproces van leerling Jesse uit 5 vwo zien.

De ontregeling voorbij : drie transities in de techno-sociale klas
Door Nihant Shah, p. 43-45
Over het klaslokaal als hybride product.