Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

In the Shadow of the Art Work

Boek

Inleiding in Art-Based Learning: een methode die de toeschouwer in staat stelt om met kunstwerken in dialoog te gaan en het creatieve denken stimuleert. Het boek biedt een concreet kader voor een onbegrensd proces van kennis vergaren en delen, in de kunsten en ver daarbuiten met mooie voorbeelden als uitgangspunt, Caravaggio, diverse films, literatuur.

Art-Based Learning is een methode die de mogelijkheid biedt om in dialoog met het kunstwerk te zoeken naar nieuwe verbanden en betekenissen. Het begint met het stellen van een persoonlijk relevante vraag en onderzoekt het ‘sprekende object’, possible worlds, het vertellen van een verhaal. Het is een open, niet-dwingend proces met veel variaties; het is niet lineair maar concentrisch, waardoor op elk niveau ieder aspect weer kan terugkomen.

Kunst is een vorm van denken, een bijzondere bron van kennis. In deze publicatie wordt de lezer ingeleid in de methode van Art-Based Learning: een benadering die de toeschouwer in staat stelt om met kunstwerken in dialoog te gaan.
Aan de hand van drie triptieken laat de auteur zien hoe kunstwerken werken als “sprekende objecten”. Deze studie is bedoeld voor studenten en docenten theologie, filosofie en antropologie, theater- en filmwetenschap, literatuurwetenschappen en (kunst)geschiedenis. De hier ontwikkelde methodiek is ook uitermate geschikt voor Artistic Research aan kunstacademies, theateracademies, conservatoria, film- en dansacademies.