Onderwijsinnovatievoucher
Met de Onderwijsinnovatievoucher van het ArtEZ Business Centre kun je als docent je onderwijs rondom de beroepspraktijk verder ontwikkelen. Hoe? Bijvoorbeeld door bestaande modules, projecten of vakken te vernieuwen en aan te vullen met handige ondernemerschapsvaardigheden en tools.
De voucher biedt een bedrag van maximaal 8.000 euro om een duurzame innovatie door te voeren en om ondernemerschapsonderwijs structureel in de opleiding te integreren. Je kunt bijvoorbeeld je beroepspraktijk als docent professionaliseren en verdiepen op het gebied van ondernemerschapsonderwijs, of ondernemende competenties in het curriculum verankeren.
Er is budget beschikbaar voor je uren, reiskosten en begeleiding vanuit het ABC om te investeren in onderwijsinnovatie.
Acht vouchers in 2024
Voor schooljaar 2024/2025 ontvingen de volgende docenten een voucher:
Esther Schopman (Masteropleidingen Muziek)
Onderzoeker en docent Esther Schopman gaat de onderwijsinnovatievoucher gebruiken om voor de masteropleidingen muziek de projectomgeving Sound City op te zetten. Met muziek en geluidskunst draagt deze omgeving bij aan een gezonde, inclusieve, veilige en duurzame samenleving. Via Sound City kunnen studenten samenwerken met maatschappelijke organisaties, en via artistiek onderzoek waardevolle muzikaal-artistieke projecten tot stand brengen voor de samenleving. Voorbeelden hiervan zijn de voorstelling Far from my Bed - waar conflictsituaties wereldwijd via muziek en geluid op een andere manier worden belicht dan via de media - en het album Behind Closed Doors, dat met muziek een beeld schetst van de werkdruk in de mantel- en thuiszorg.
Muziek- en geluidskunstenaars onderzoeken en communiceren anders dan (sociaal-)wetenschappers of de media, waardoor ze hun publiek een nieuw, soms verrassend perspectief kunnen bieden op maatschappelijk thema’s. De samenwerking tussen masterstudenten muziek en maatschappelijke organisaties resulteert in autonome muziek- en geluidskunst die iets teweegbrengt bij het publiek, en zelfs zou kunnen leiden tot concrete verbeteringen of veranderingen in de maatschappelijke praktijk.
In het studiejaar 2024/2025 worden binnen de masteropleidingen muziek drie pilotprojecten uitgevoerd en geëvalueerd.
Zosja El Rhazi (Jazz & Pop Zwolle)
Zosja wil de voucher inzetten om binnen de opleiding Jazz & Pop in Zwolle de samenhang van de modules Profilering, Ondernemerschap en Bandcoaching te versterken, zodat studenten belangrijke praktijkervaring op kunnen doen. Die praktijkervaring is essentieel, omdat angst vaak een belemmerende factor blijkt bij het tot uiting brengen van wat studenten in de lessen leren. Om je carrière te organiseren is zelfvertrouwen nodig en moet je assertief durven te zijn. Door podiumbewustzijn op te nemen in het lessenaanbod, kunnen studenten hier in een veilige omgeving mee oefenen.
Marjolein Vogels en Eilit Marom (Dance Artist)
Development Track biedt vierdejaarsstudenten van Dance Artist een plan op maat dat hen in staat stelt zich te ontwikkelen tot een freelance dansartiest. De studenten worden daarbij begeleidt door Marjolein en Eilit. Ze richten zich op de groep studenten die het ontwerpen van een eigen bedrijf verkiezen boven een stage bij een dansgezelschap. Een onderdeel van Development Track is het creëren van een artistiek project dat uitdrukking geeft aan de eigen signatuur. Ze leren daarnaast welke tools behulpzaam kunnen zijn om in contact te komen met relevante partners en doelgroepen. Parallel aan dit traject loopt het onderzoek dat Marjolein en Eilit verrichten naar het actuele freelance dansveld. Het idee is om opgedane kennis en data via Leerpodium met de studenten te delen, zodat studenten hiervan kunnen profiteren bij het opstarten van hun freelance carrière
Het primaire doel van dit project is de landing van school naar werk voor freelance dansartiesten te verzachten.
Karin Gerfen en Eef Veldkamp (DBKV Zwolle)
De Werkplaats Ondernemerschap moet zich ontwikkelen tot een volwaardig vak binnen het curriculum van Docent Beeldende Kunst en Vormgeving in Zwolle. Om tot gefundeerde keuzes voor dit vak te komen, starten Eef en Karin met het ophalen van ervaringen die de opleiding al heeft opgedaan met ondernemerschaponderwijs. Daarbij wordt ook gekeken naar welke vaardigheden studenten impliciet meekrijgen, vaak door het doen van projecten. Zo weten Karin en Eef wat er is, wat wel en niet werkt, wat er kan worden doorontwikkeld en welke behoeftes er nog liggen.
Het docentenduo maakt gebruik van het EntreComp-model om niet eerder gesignaleerde hiaten in het ondernemerschapsonderwijs aan het licht te brengen. De voucher wordt dus vooral ingezet om de Werkplaats Ondernemerschap een zo goed mogelijke start te geven.
Bas Jansen (Minor Creating Creativity)
De minor Creating Creativity richt zich op het stimuleren van creativiteit en het leren faciliteren van creatieve processen. Voorbeelden uit het programma zijn onder meer het oefenen van pitch- en presentatievaardigheden, netwerkgesprekken en het ontwerpen van workshops. Bas Jansen wil de voucher inzetten om studenten die de minor volgen nog steviger te ondersteunen bij het praktisch oefenen van ondernemersvaardigheden en gaat met het extra budget:
- het huidige samenwerkingsaanbod uitbreiden met tenminste vier organisaties;
- de mogelijkheden tot samenwerking met Dutch Design Week onderzoeken;
- ondernemersvaardigheden in het huidige curriculum van de minor uitbreiden door onder andere input vanuit het ArtEZ Business Centre te integreren in het onderwijs zoals de Entrecomp vragenlijst en Workshop Grip op je toekomst. Ook wordt onderzocht hoe trainingsacteurs en/of rollenspellen kunnen worden ingezet bij het oefenen van gesprekken;
- een alumnibeleid ontwikkelen, dat zich richt op het ondersteunen en ontwikkelen van het ondernemerschap tijdens en na de minor.
Holger Mührmann (Interieurvormgever AD)
‘Interface creëren’ staat voor een onderwijsinnovatietraject waarbij studenten Interieurvormgever AD al vanaf de eerste dag van hun studie gestimuleerd worden een sterk ondernemende houding aan te nemen. Hierbij gaat het niet om een 'kant-en-klaar' programma dat studenten in een bepaald jaar krijgen aangeboden, maar om een doorlopend traject waarbij elke student voor zichzelf een programma ontwikkelt en daarvoor in- en externe expertise inzet. Er wordt gewerkt met de basisvraag: ‘Wat heb je nodig om jezelf als ondernemende interior designer zichtbaar te maken in de zakelijke buitenwereld?’ En aanvullend beantwoorden ze de vraag:' Welke platforms en tools bestaan er en welke kies je om jouw (toekomstige) expertise aan de buitenwereld te presenteren en in de markt te zetten?'
Roos Krootjes (Interieurarchitectuur)
Bij de bachelor Interieurarchitectuur leeft de wens om studenten te ondersteunen in het omgaan met de onzekerheid, ambiguïteit en risico’s die zij ervaren rondom de periode van en na het afstuderen. De voucher wordt daarom ingezet om een pilot te starten met een buddysysteem, waarbij alumni aan studenten worden gekoppeld. Roos wil onderzoeken of een buddy studenten kunnen bijstaan en stimuleren om zelf de regie te pakken, zodat zij zich al in een vroeg stadium gaan richten op ondernemerschapsvaardigheden en op zoek gaan naar wat er aan informatie wordt aangeboden, zowel binnen als buiten het curriculum.
Chet Bugter, Lenn Cox en Julia Berg (Master Critical Fashion Practices)
Uit ervaring is gebleken dat veel bestaande methodes en modellen voor ondernemerschap in de creatieve sector niet aansluiten op de visie van de Master Critical Fashion Design, en dat deze juist zorgen voor onduidelijkheid en ongemak bij participants (studenten red.). De master richt zich immers op het verkennen van alternatieve, niet-industriële manieren en kaders voor het maken en ervaren van mode en kleding. Daarom wordt de innovatievoucher ingezet om te onderzoeken hoe de masteropleiding zich verhoudt tot ondernemerschap.
Het doel is tot een definitie van ondernemerschapsonderwijs te komen die recht doet aan een kritische houding ten opzichte van de mode-discipline en mode-industrie. Deze definitie dient als leitmotiv waarmee ondernemerschapsonderwijs tot stand kan komen dat participants een realistisch beeld geeft op het beroepenveld.
Meer informatie
De onderwijsinnovatievouchers zijn een vervolg op de O2LAB innovatievouchers. Lees hier welke aanvragen toen een voucher ontvingen.
Ben je op zoek naar meer informatie en/of wil je weten of jouw programma geschikt is? Neem dan contact op met Jessica de Jaeger.
De beoordelingscommissie bestaat uit Tamara Rookus (hoofd a.i. ArtEZ Business Centre), Jessica de Jaeger (adviseur en docent ondernemerschapsonderwijs) & Yvette Baggen (onderzoeker ondernemerschapsonderwijs Wageningen University & Research). We streven naar een verdeling van de beschikbare vouchers onder zo veel mogelijk opleidingen.