Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Elsbeth Brouwer

Kunsteducatie
Master
Elsbeth Brouwer
Elsbeth Brouwer

B HERE

Door ons met de artistieke interventie B here bezig te houden met het uitsterven van de bij krijgen we misschien wel inzichten in het leven van de mens. Met eigengemaakte duurzame zakken en eigen gekweekte planten werden voedselplekken voor de bij gecreëerd.

Op de zakken werden vragen van kinderen over onze relatie met de wereld gedrukt. Waarna ze als stickers aan een lantaarnpaal verspreid werden om daarmee de dialoog met de buurt aan te gaan om ons menszijn te bevragen.

Kritisch Essay

Onder de loep genomen.

Cultuur en cultureel bewust zijn onlosmakelijk verbonden aan ons als mens. Om kunst en cultuur in het primair onderwijs te implementeren is lastig. Hoewel leerkrachten het belang onderschrijven zie ik het in de praktijk lang niet altijd terug. Door als kunsteducator met de leerkracht en de leerling in de third space te zoeken, hoop ik inzichten te krijgen hoe ik met kunstlessen een ruimte in het onderwijs kan maken die de deelnemers samenbrengt zonder het verschil op te heffen. De third space wordt door geoloog Edward Soja beschreven als de ervaren ruimte, het snijvlak tussen twee conflicterende werkelijkheden. De zoektocht leidt naar het onder de loep leggen van deze ruimte en het onderzoeken of er alternatieve scenario’s voor de werkelijkheid mogelijk worden.

 

Visie

Cultuur en cultureel bewustzijn zijn onderdeel van ons als mens en zou onderdeel van ons onderwijs moeten zijn. Waar je ook woont in Nederland, elk kind heeft recht om in aanraking te komen met kunst en cultuur. Het theater biedt met zijn podium de mogelijkheid aan om vanuit je rol in de ontmoeting met de ander een nieuwe werkelijkheid te creëren. De rol die ik als kunsteducator in het onderwijs heb biedt ruimte voor de leerling en de leerkracht om vanuit hun eigen rol in al hun concepten en idealen zichtbaar te zijn. Eén van mijn voorbeelden is het drie verdieping tellende kinderatelier van het Louisiana Museum in Kopenhagen. Een open ruimte waarin iedereen kan deelnemen en waar experiment, ontdekken en ervaren hand in hand gaan. Hoe kan ik dit ervaren onder woorden brengen om te duiden aan de leerkracht? Onderwijspedagoog Gert Biesta, geoloog Edward Soja en theatermaakster Lotte van den Berg zijn met de dialoog, de third space en het spel inspiratiebronnen om in mijn eigen dagelijkse praktijk als toetsteen te dienen. In het maken van de projecten en leerlijnen voor het primair onderwijs bouw ik vanuit deze aspecten de ervaring op waarin juist in die ontmoeting met die ander de dialoog in het spel kan ontstaan.

Doel

Ik hoop dat mijn werk bij kan dragen aan het implementeren van kunst en cultuur in het onderwijs. Het onderwijssysteem zal niet zo snel veranderen maar ik kan misschien wel een ruimte bieden aan een begin van verandering in de leerkracht.

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 2 juli 2021

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.