Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Eljo van Zetten

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
Bachelor
Eljo-van-Zetten
Eljo van Zetten

Eindwerk

Through it all, it is well with my soul

Interactieve installatie, 800x900x500cm. Welsum.

Eljo wil mensen naar de diepere lagen van hun zijn brengen, zodoende balsem voor de ziel realiseren. Zij tracht het “Je ne sais quoi” op de tafel van de wereld te leggen in een poging het sublieme te vangen. Haar belangeloze gift naar de wereld toe. Het is een blik op de tijdelijke tussenruimte waarin wij volgens Eljo verblijven.

I AM & Before the Great Tribulation zijn duurzame registraties, op brushed aluminum, ontstaan tijdens het maakproces van deze tijdelijke installatie.

 

Openingstijden installatie: zaterdag 05-07 t/m 01-09 13.00-16.00 uur. Of op afspraak: 06-29357923 - Bezoekadres: Erveweg 19, Welsum.

 

Scriptie

Titel 

Atelier de Tussenruimte, Artist in residence for kids

Onderzoeksvraag

Hoe ziet de lespraktijk eruit waarbij een creatieve breinstijl bij leerlingen ontwikkeld wordt met de intentie een bijdrage aan onderwijsvernieuwing te leveren? 

Om mij heen zie ik jongeren, maar ook herintreders, niet blij worden van het onderwijs dat zij (moeten) volgen. Hun motivatie lijkt ver te zoeken. Vallen zelfs uit, ondanks hun excellente talenten en/of cognitieve eigenschappen, omdat het onderwijs niet met hen om kan gaan. Kinderen lijken naar school te gaan omdat het móet. Een diploma halen en een goede (bij)baan vinden zijn de grootste motivatoren. Ze lijken niet na te denken over wie ze zijn of waar hun kracht ligt. Wat maakt dat zij als persoon niet tot hun recht komen?

Daarnaast zie ik bij mijn zoektocht naar een baan als Docent Beeldende Kunst & Vormgeving profileringen als gepersonaliseerd onderwijs en vernieuwend onderwijs voorbijkomen. Ik denk daardoor: Wat zal de impact van vernieuwend onderwijs op mijn vakgebied zijn? Bestaat mijn vak straks nog wel nu de tendens lijkt te zijn: School de vakdocent om tot coach. Welke toegevoegde waarde is er voor mij weggelegd in het toekomstige onderwijs?

Mijn antwoord werd Atelier de Tussenruimte.

 

Motto

Atelier de Tussenruimte heeft als motto “spelenderwijs vernieuwend verbinden”. Via dit vernieuwende verbinden is Atelier de Tussenruimte een tegenkracht voor het systeem van toetsing en het curriculum binnen het traditionele onderwijs. Atelier de Tussenruimte werkt via spelen en het activeren van de creatieve breinstijl aan hersenontwikkeling i.p.v. kennisontwikkeling zoals we dat heden gewoon zijn in het onderwijs. Door het bevorderen van een goede hersenontwikkeling op jonge leeftijd, werken we tevens aan gezond ouder worden. De beloning voor de leerling ligt in de aanmaak van dopamine, die door het opzoeken van de intrinsieke motivatie bij leerlingen extrinsieke motivatie buitenspel zet.

Missie

Atelier de Tussenruimte wil vanuit een voortrekkersrol de artistieke praktijk van de kunstenaar met lesbevoegdheid in de directe leefomgeving van de leerling betrekken bij het onderwijs in de leerplichtperiode. Gedurende de schooltijd brengen leerlingen in de luwte van de dagelijkse lespraktijk structureel tijd door in het atelier van de kunstenaar. Via de meespelende kunstenaar leren leerlingen zichzelf en de wereld kennen en ontdekken. De kunstenaar spiegelt zijn creatieve breinstijl en activeert daarmee de kunstenaarsmindset/playfullfind van de leerling. Atelier de Tussenruimte wil daarmee een positieve bijdrage leveren aan de intrinsieke motivatie van leerlingen. Een motivatie die de belangrijkste motor onder het leren is.

Vernieuwend voor het vakgebied is de Eljoriaanse-onderwijsvisie met haar Tien Atelier de Tussenruimte-principes

  • Vakken, lessen en het curriculum zijn niet leidend in het leren van kinderen, spelen wel.
  • Bij de speel-leeromgeving wordt de fysieke buitenwereld in leefomgeving van de leerling betrokken.
  • Er worden rijke, ongebruikelijke en kwalitatief goede materialen aangeboden.
  • De kunstenaar zet bewust spelenderwijs groepsactiviteiten/oefeningen in ter bevordering van nieuwe hersenverbindingen.
  • Leerlingen worden niet afgerekend/beoordeeld op het leerresultaat. Faalruimte is juist aanwezig.
  • De leerling is minimaal een dagdeel per keer aanwezig.
  • Leerlingen worden niet altijd gelijk behandeld. Want ieder kind heeft zijn eigen excellentie.
  • Leerlingen worden ingedeeld in heterogene groepen met gevarieerde leeftijd (4-18 jaar) en gevarieerd leerniveau.
  • Het aantal leerlingen waar een kunstenaar per dagdeel voor verantwoordelijk is, is maximaal 10.
  • De kunstenaar staat buiten het schoolsysteem en wordt niet van ‘bovenaf’ aangestuurd.

 

Afstuderen betekent

·         Don’t dream your live, but live your dream

·         Mecenassen gezocht

·         Inschrijvingen geopend. Zie ook www.atelierdetussenruimte.nl

 Doel

Als kunstenaar (met lesbevoegdheid) wil ik mensen naar de diepere lagen van hun zijn brengen, zodoende balsem voor de ziel realiseren. Ik tracht het “Je ne sais quoi” op de tafel van de wereld te leggen in een poging het sublieme te vangen. Mijn belangeloze gift naar de wereld toe. Het is een blik op de tijdelijke tussenruimte waarin wij volgens mij verblijven. Mijn beeldende praktijk is te volgen op www.detussenruimte.art.

Ik wens dat leerlingen kennis maken met de eigen praktijk van de kunstenaar via een structurele plek in het Nederlandse onderwijs gelijkwaardig aan andere leerstofelementen, maar buiten het bestaande curriculum om. Hierdoor kunnen leerlingen hun brein via faalruimte en vertraging voeden met geestelijk voedsel en menselijke energie, waarbij vanuit pedagogische kennis aandacht is voor de talenten en intrinsieke motivatie van de individuele leerling.

Het is nodig dat de kunstenaars met lesbevoegdheid, zelf eigenaar van een creatieve breinstijl, zich als spel-faciliteerder vernieuwend verbindt aan het onderwijs. Door openstelling van zijn eigen atelier is deze in staat letterlijke tussenruimte aan te bieden in een fysiek-sociale buitenwereld in de leefomgeving van de leerling.

 

Toekomstplannen

  •  Atelier de Tussenruimte uitbouwen tot een plek waar spelen in de tussenruimte onder begeleiding van een kunstenaar met lesbevoegdheid bijdraagt aan persoonsvorming, hersenontwikkeling, onderwijsvernieuwing en behoud van levenslust.
  • Via (zomer)workshops kan reeds kennisgemaakt worden met het Eljoriaansonderwijs van Atelier de Tussenruimte; zie website voor aanmelden.
  • Daarnaast stelt Atelier de Tussenruimte in samenwerking met Wijngaard de Druiverij een artist-in-residence-plek beschikbaar voor leerlingen die willen werken aan een portfolio voor toelating Kunstacademie. Wil jij in aanmerking komen voor deze tijdelijke werkplek om onderzoek te doen, nieuw werk te creeëren en je eigen kunstenaarschap verder te ontwikkelen in een Meester-Gezel-Leerling-setting, stuur een motivatiebrief naar info@atelierdetussenruimte.nl waarom deze plek voor jou bestemd is en hoe jij invulling hieraan wilt geven. Ieder kwartaal stellen wij de artist-in-residence plek beschikbaar voor de meest geschikte kandidaat. Per dag is een eigen bijdrage van 50,- van toepassing. Er geldt een minimale afname van 10 dagen. Materiaalkosten zijn voor eigen rekening.
  • Verder wordt Wijngaard de Druiverij voorzien van een beeldentuin met eigen beeldend werk vanuit de Tussenruimte.art. Kunst en cultuur komen daar mooi samen.
  • Maar ook lezingen, excursies ontwikkelen en aanbieden staat op de verlanglijst.
  • Evenals als kunstvakdocent vernieuwend verbinden tot stand brengen. Interesse in mijn expertise? Benieuwd welke synergie we tot stand kunnen brengen? U weet me vast te vinden. Ik kijk naar u uit.

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 11 juni 2021

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.