Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Arnee Hobma

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
Bachelor
Arnee Hobma , pioenroos
Arnee Hobma

Waarneming 

‘Als ik naar de natuur in mijn directe omgeving kijk zie ik bloemen die net zoveel kracht en trots uit stralen als als natuur elders in de wereld. Helaas heeft de moderne mens (inclusief ikzelf vroeger) enkel oog voor zijn telefoon met daarop foto's uit verre oorden. Om weer een band met mijn omgeving op te bouwen schilder ik hoe ik de kracht en pracht van lokale bloemen ervaar. De close-ups op groot formaat creëren dynamiek en geheimzinnigheid. Nu krijgen de bloemen het podium dat ze verdienen.' 

Scriptie

Hoe creëer je als docent een veilige leeromgeving voor leerlingen van de internationale scholen gemeenschap?

Voor mijn laatste stage heb ik gesolliciteerd bij het ISK, een school voor jongeren van 12 t/m 17 jaar uit het buitenland. Deze leerlingen zijn vaak vluchtelingen afkomstig uit Syrie en Eritrea, hebben veel meegemaakt en een leerachterstand. Om deze reden zijn de klassen klein (15 leerlingen) en is er veel tijd voor individuele aandacht. Deze manier van lesgeven heb ik als erg prettig ervaren, alleen vond ik het lastig aan alle behoeften van de leerlingen te voldoen. De ene leerling heeft rust nodig, de ander juist veel aandacht en motivatie. Al deze behoeften in een klas maakt het lastig elke leerling even veel aandacht en een prettige schooltijd te geven. In mijn scriptie is te lezen hoe ik onderzoek doe naar wat een veilige leeromgeving is. Daarnaast heb ik een product ontwikkeld voor docenten van het ISK, gericht op de behoeften en signalen van de leerlingen.

Visie

Mijn eindwerk is een installatie in de ruimte die kracht en bloei weergeeft. Het betreft mijn waarneming over lokaal groeiende bloemen. Bloemen waar voorbijgangers over heen kijken zoals viooltjes en magnolia’s. De bloemen in groot formaat dwingen je te kijken, maar omdat het een detail is van de bloem weet je niet zeker waar je naar kijkt. Hierdoor ga je denken, loop je dichterbij en weer verder weg. Wie weet ga je het dialoog aan met een andere kijker? Inspiratiebronnen zijn Georgia O’keeffe, Merleau-Ponty en Tom Lemaire. Mijn schilderijen zijn vernieuwend aangezien mijn gevoelens er in verwerkt zijn, wat niet kan bij fotoshop. De samenwerking van verf en gedachten creëren een uniek beeld van mijn waarneming. 
 
Het proces heeft mij ontwikkeld in manieren die ik nooit had verwacht. Ik bleek mijzelf namelijk in de weg te zitten. Mij is geleerd om altijd alles te plannen en vooraf uit te stippelen. Mijn schilderijen waren door deze benadering voorspelbaar en eentonig. Door mijn innerlijke criticus los te laten en niet in eindresultaat de denken maar in proces stralen de schilderijen. Dit was niet makkelijk, maar de sprong in het diepe was het meer dan waard! Het proces dat ik heb doorgemaakt kan ik als docent voor de klas doorgeven. 

Doel

Met mijn werk wil ik de kijker inspireren, of eerder gezegd wakker schudden en aansporen tot actie. Ga wandelen, maar doe je telefoon weg en je ogen open! Vergeet de tijd en ga op ontdekking in de buurt. Er is meer te zien dan je denkt als je eens écht gaat kijken. Neem de omgeving in je op als je uitrust op een bankje en geniet zonder te denken dat je nog a of b moet doen, en of je wel je stappen haalt. Ik wil de kijker leren genieten zonder dat het verklaard hoeft te worden of een reden/aanleiding moet hebben.

Ambitie

Mijn plan is om na het behalen van mijn diploma voor de klas te gaan staan. Het liefst voor een ISK, het soort school waar ik ook stage heb gelopen en mijn educatief onderzoek heb uitgevoerd. Met schilderen en maken zal ik nooit ophouden, maar mijn werk moet voortkomen vanuit passie, niet omdat ik zzp’er ben en moet maken om rond te komen.

Pioenroos
Hyacint

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 11 juni 2021

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.