Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Rosan Hegeman

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
Bachelor
DBKV_finalsRosan01
Rosan Hegeman

Eindwerk beeldend

Titel: Wanneer wij zorgen delen – Een Ritueel

Het werk is een ritueel dat ruimte creëert voor begrip. Met mijn werk heb ik zorgen van anderen verzameld. De zorgen zijn afgedrukt in schijven van keramiek die door hun gewicht onderin een bassin met water liggen. Twee deelnemers mogen plaatsnemen aan het bassin en tussen de schijven zoeken naar de zorgen die zij zelf ook ervaren of waar zij associaties bij hebben.
Over deze onderwerpen gaan ze met elkaar in gesprek. De voorwaarde voor hen is dat er de ruimte moet zijn om deze zorgen te bespreken, en dat wanneer de één het niet eens is met de ander, hier geen discussie hoeft te ontstaan. Met het ritueel poog ik een ontmoeting te creëren waarbij er beter naar elkaar geluisterd wordt en waarbij er meer begrip voor de ander kan groeien.

DBKV_finalsRosan02

Statement beeldend werk

Het kan vaak lastig zijn om een ander te begrijpen. Dit is iets wat ikzelf regelmatig ondervind. Discussies kunnen verhit raken. Er ontstaat irritatie wanneer iemand zijn argumenten niet goed onderbouwt en af en toe hebben soms we gewoon niet de behoefte om naar elkaar te luisteren. Soms lijkt het haast alsof we elkaar niet serieus nemen, omdat de urgentie door de ander niet wordt begrepen.

Zelf heb ik dat met ecologische problematiek. Ik probeerde gesprekken erover te voeren, maar vaak werden mijn zorgen tegengesproken in plaats van erkend. Ik had het over het stikstofprobleem en ik kreeg als reactie ‘maar onze boeren dan?’. Toen dacht ik, als ik ooit mijn zorgen wil kunnen delen, moet ik ook kunnen luisteren naar de zorgen van anderen.

Ik heb een ritueel ontworpen om het over deze zorgen te kunnen hebben. Voor mijn werk heb ik zorgen van anderen verzameld. De zorgen zijn afgedrukt in schijven van keramiek, die door hun gewicht de bodem van een bassin met water bedekken. Twee deelnemers mogen plaatsnemen aan het bassin. Ze zoeken naar schijven met de zorgen die zij zelf ervaren of waar zij associaties bij hebben. Over deze onderwerpen gaan ze met elkaar in gesprek. De voorwaarde voor hen beiden is dat er ruimte moet zijn om deze zorgen te bespreken en dat wanneer de één het niet eens is met de ander, hier geen discussie hoeft te ontstaan. Met het ritueel poog ik een ontmoeting te creëren, waarbij er beter naar elkaar geluisterd wordt en waarbij er meer begrip voor de ander ontstaat.

DBKV_finalsRosan03
Eindwerk educatie

Mijn educatief ontwerponderzoek (pdf) gaat over het behandelen van maatschappelijke vraagstukken in het voortgezet onderwijs doormiddel van kunsteducatie. Geëngageerde thema’s, zoals het klimaat, worden actief aangehaald in de lesstof. Voor het eindproduct heb ik een lesmodule ontwikkeld die de klimaatcrisis behandelt, een actueel onderwerp dat urgent bevonden wordt door leerlingen en medestudenten. Deze lesmodule is vormgegeven als werkboek dat gebruikt kan worden door leerlingen en docenten. In de module krijgen de leerlingen de vrijheid om interdisciplinair te werken, op een manier die de leerling zelf kiest. De module is ontwikkeld naar de idealen van toekomstgericht onderwijs, waarbij vakoverstijgend onderwijs, burgerschap en persoonsvorming centraal staan. Naast kunsteducatie en presentatievaardigheden, zijn ook filosofie en actief (bron)onderzoek essentiële onderdelen van de module.

Visie educatie

Ik vind het belangrijk dat leerlingen de mogelijkheid krijgen om te reageren op gebeurtenissen in de wereld, dat zij reflecteren op het eigen handelen en via dialoog en onderzoek nieuwe inzichten op kunnen doen. Een nieuwsgierige blik is belangrijk en moet worden aangemoedigd. Ik hecht veel waarde aan relevant en uitdagend onderwijs dat zich blijft ontwikkelen en aansluit op de belevingswereld van de leerling. Dat is dan ook het soort onderwijs dat ik de leerling aan wil bieden. Leerlingen willen graag weten waarom zij bepaalde lesstof voorgeschoteld krijgen. Daarom wil ik transparant en duidelijk lesgeven. Voor mij staat de ontwikkeling van de leerling tot een zelfstandige burger voorop.
De wereld kan soms erg groot, onzeker en eng zijn. Als ik mijn leerlingen meer rust en overzicht kan geven doormiddel van mijn lessen ben ik gelukkig.

DBKV_finalsRosan04

Ambitie

Ik zie mijzelf voor de klas staan en veel vernieuwend onderwijs ontwikkelen. Ik vind het belangrijk dat ik blijf leren en mij blijf ontwikkelen, daarom zie ik mijzelf naast een baan in het onderwijs nog veel bijscholen. Ik zou mij nog verder willen verdiepen in meer didactische - en pedagogische vaardigheden. Graag blijf ik ook aan het werk als beeldend kunstenaar en hoop ik mij in de toekomst te kunnen verdiepen in verschillende ambachten, materialen en technieken. Toegepaste vormgeving of kunst met een functie vind ik ongelooflijk interessant en ik denk dat daar nog veel te ontdekken valt voor mij.

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.