Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Floor Mijland

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
Bachelor
DBKV_FMijland00
Floor Mijland

Eindwerk beeldend

Titel: Angst En Hoe Ermee Om Te Gaan.

DBKV_FMijland01.JPG_

In onze huidige samenleving wordt angst meestal weggezet als een negatieve emotie waar je zo snel mogelijk van af moet. Delen mag, maar dan alleen met de psycholoog. Angst is immers niet ‘leuk’, je zet bijvoorbeeld niet even casual op je Instagram Stories dat je zojuist een paniekaanval had #panicattack #scary #OMGlol. Toch maakt juist het delen van angst het mogelijk om het in perspectief te plaatsen, en een balans te vinden tussen angst en betekenis. Mijn beeldend werk is het resultaat van een angst-uitwisseling die ik tijdens de lockdown ben gestart. Het laat zien dat het delen van iets kwetsbaars kan verbinden en dat je kan leren om om te gaan met je angst.

DBKV_FMijland02.JPG_

Educatief afstudeerproject

Het uitvoeren van interne kwaliteitszorg is een verplicht onderdeel voor elke hoger onderwijsinstelling in Nederland. Hierbij dient de opleiding te toetsen hoe studenten de opleiding ervaren op het gebied van de onderwijsorganisatie, het curriculum, de onderwijsvoorzieningen en de aansluiting op de arbeidsmarkt. Het verbeteren van de opleiding staat centraal, niet het controleren van prestaties. De manier waarop de interne kwaliteitszorg wordt uitgevoerd staat elke opleiding vrij, waardoor het mogelijk is om de methodiek af te stemmen op het karakter van de opleiding. In mijn onderzoek heb ik gekeken naar de interne kwaliteitszorg binnen de bacheloropleiding Docent Beeldende kunst en Vormgeving (DBKV) van ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Zwolle.

In dit onderzoek worden op basis van literatuur-, veld- en ontwerponderzoek, een aantal aanbevelingen gedaan voor het vormgeven van een interne kwaliteitszorgmethodiek passend bij de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving van ArtEZ Zwolle. Op basis van de aanbevelingen zijn ook twee methodieken ontworpen: een kwaliteitszorggesprek in de klas en een kwaliteitscafé. Deze dienen als concrete uitwerking van de aanbevelingen en als voorzet voor DBKV om de interne kwaliteitszorg met studenten effectief in te zetten ter verbetering van de opleiding.

DBKV_FMijland03.JPG_

Visie educatie

Beelden vertellen ons veel over de wereld: zoals ze is, zoals ze was en zoals ze zou kunnen zijn. Wanneer je weet waar je vandaan komt, begrijp je beter waar je heen kunt. Dat is waarom we verbeelden, en daarvoor is verbeelding nodig. Dat is wat ik mensen wil leren, door te kijken, verhalen te vertellen, beeld te maken en in gesprek te gaan. Dat kan enkel op basis van aandacht en wederzijds respect. Als er iets is wat deze wereld nodig heeft, dan is het dat wel: niet alleen aandacht en respect voor andere mensen, maar ook voor de aarde waar we op leven. Het bevragen van systemen, denken in oplossingen en vormgeven van nieuwe werelden ligt aan de kern van het kunstvak, en dat is wat ik met mijn werk wil bereiken.

DBKV_FMijland04.JPG_

Ambitie

Gedurende mijn studieloopbaan heb ik gemerkt dat ik het meest geïnteresseerd ben in het snijvlak tussen onderwijs, onderzoek en organisatie binnen de kunsten. De mogelijkheden scheppen om goed onderwijs aan te kunnen bieden, vind ik van net zo’n groot belang als lesgeven zelf. Ik probeer altijd te zoeken naar manieren om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, zodat de student zich optimaal kan ontwikkelen. Dit ligt voor mij aan de kern van het docentschap, net zo goed als dat verbeelding aan de kern van kunstonderwijs ligt. Om me hier verder in te bekwamen, begin ik aankomend jaar met de onderzoeksmaster Media, Art en Performance Studies (MAPS) aan de Universiteit van Utrecht. In de toekomst zou ik graag onderzoek blijven doen en lesgeven aan studenten in het hoger onderwijs.

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.