Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Denise Seegers

Animation Design
Denise Seegers
Denise Seegers

Eindwerk

Anthony

een verhaal over een introvert die contact wil met een oude liefde die hij niet kan loslaten en zich daardoor zich afsluit voor de wereld om zich heen.  

In mijn schilderwerk is mijn hoofddoel om in mijn licht- en kleurgebruik, compositie en verfstreken, de juiste essentie van het verhaal te vangen. Voor elke scène wil ik de juiste sfeer te pakken hebben waarin het verhaal het beste verteld wordt. Het perspectief en camerastandpunt spelen hierbij ook een belangrijke rol. 

AN_DeniseSeegers_02

Scriptie

Eenzaam Verlangen - een essay over hoe verlangen tot eenzaamheid kan leiden.

Wat is het verschil tussen alleen zijn en eenzaamheid? Hoe uit zich dat in de filosofie en de kunst? Moet je eerst alleen kunnen zijn, voordat je open kunt staan voor een echte connectie? Hoe wordt het thema van eenzaamheid en verlangen vertoont in animatie? Hoe komt het dat een verlangen kan leiden tot eenzaamheid?

In mijn essay bespreek ik het onderwerp van eenzaamheid en het verlangen tot echte menselijke connecties en hoe dat mij als persoon en mijn eindwerk beïnvloed heeft. Ook bespreek ik de positieve kant van alleen zijn en hoe het juist kan helpen. Maar bovenal waarom eenzaamheid juist een groter probleem wordt, ondanks dat we dingen hebben zoals social media.

Mijn essay is voor de coronatijd geschreven, maar wat ik bespreek in mijn essay is nu ook toepasbaar in deze rare tijden van veel thuisisolatie en de moeite die veel mensen hebben met het onbreken van fysiek contact met hun omgeving.

Visie

Ik houd mijn werk het liefst zo traditioneel mogelijk. Digitale (3D) computeranimaties krijgen steeds meer de overhand, maar niets gaat boven de ambacht en het gevoel wat in 2D getekende animaties aanwezig is. Dat is vooral te zien in mijn schilderwerk. Ik focus hierbij veel op sfeer en dat helpt bij de storytelling.

Mijn inspiratiebronnen zijn niet alleen de oude meesters zoals Rembrandt of John Waterhouse, maar ook meer moderne conceptartisten zoals Peter Mohrbacher, Osamu Masuyama een studio Ghibli schilder of de animatie studio Salon Alpin, die in hun lezingen mij hebben geleerd dat je van elk project een kans moet maken iets nieuws te leren. 

Ik vind het in een maakproces belangrijk dat je alles als een kans ziet om nieuwe dingen te leren en uit je comfortzone durft te stappen, zodat je aan het eind van zo’n project de groei ziet en nieuwe kennis hebt opgedaan. In mijn maakproces heb ik mezelf daarom continue zitten uitdagen, óók in de dingen die ik al ‘kan.’ Ik heb daarom in mijn maakproces veel gefocused op de pre-productie van mijn werk. Wat sowieso heel belangrijk is in het maken van een productie, zoals een animatiefilm. Ik heb mezelf de tijd gegeven om dingen te kunnen ontwikkelen en dat was veel vallen en opstaan. Maar daardoor heb ik het beste uit mezelf weten te halen en een hoop nieuwe dingen geleerd, die ik in de rest van mijn artistieke leven weer kan inzetten.

Mijn visie als beeldmaker is dat je niet moet vertrouwen op het woord ‘talent.’ Uiteindelijk bepaald talent niet wie een goede beeldmaker wordt en wie niet. Het is eerder je mindset. Iedereen kan een beeldmaker worden, maar alleen de mensen die zichzelf blijven uitdagen en elk project zien als een kans om te groeien zullen goede beeldmakers worden. Of je nou al wel iets kan of niet. Een beeldmaker worden is gewoonweg niet makkelijk, daarom doen veel mensen het niet of denken dat ze al goed genoeg zijn en dagen ze zichzelf niet meer uit. Deze mensen zullen dan vaak in hun comfortzone blijven en daarom nooit echt groeien.

AN_DeniseSeegers_03

Doel

Ik wilde in mijn werk laten zien, dat animatie meer is dan alleen het animeren. Het is ook belangrijk is om na te denken over goede achtergronden, de verfsoort waarin je werkt, de sfeer die wilt hebben in je film en welke compositie het beste bij je verhaal past. Al deze aspecten hebben in dienst gestaan van mijn animatie en het verhaal. Mijn verhaal is klein, er gebeuren geen grote dingen. Dus dan ben je genoodzaakt mooie beelden te maken met interessante composities. Zodat de kijker geboeid blijft in wat hij/zij ziet. De achtergronden die ik nu in mijn film heb hebben daarbij geholpen. Mijn film had er heel anders uitgezien als ik er niet voor had gekozen om alles te schilderen.

Daarnaast wilde ik een kijkje geven in het leven van een introvert, iemand die veel in zijn eigen hoofd zit, en hoe hij omgaat met zijn omgeving en met het zoeken van contact. Grotendeels gebaseerd op eigen ervaringen.

Ambitie

Ik wil werken bij een (animatie)bedrijf waar ik opdrachten kan maken in een team en kan werken voor een opdrachtgever. Op deze manier kan ik meer connecties opbouwen binnenin het werkveld en daarnaast leren samenwerken met andere mensen en sparren over ideeën. Ik wil uitgedaagd worden en een bedrijf is een ideale plek om uit me comfortzone te halen.

Naast deze baan wil ik mijn eigen projecten opstarten, waarin ik mijn schilderwerk kan inzetten en verhalen kan vertellen doormiddel van illustraties. Deze wil ik vervolgens op beurzen en conventies verkopen.

Uiteindelijk, als ik genoeg ervaring heb opgedaan, wil ik mensen begeleiden die dezelfde droom hebben en les gaan geven in hetgeen wat ik doe. Hetzij doormiddel van cursussen of doormiddel van mentorships.

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Contact : redactie@artez.nl