discover

Jolieke Bak

Docent Theater Arnhem

Visie 

Theater hoeft niet een gemakkelijke toegankelijke ervaring te zijn, maar moet wél een ervaring zijn die iedereen raakt, en daarom toegankelijk is. Als theatermaker en docent wil ik een ruimte creëren waarbinnen we hetgeen dat als ‘normaal’ wordt gezien kunnen bevragen, in twijfel trekken en herdefiniëren. 

Ambitie

Ik wil theater maken èn de wereld verbeteren, en het liefst allebei tegelijk. Nieuwe regels, nieuwe normen en nieuwe werelden creëren met kinderen en jongeren. Samen onderzoeken, ontdekken en herdefiniëren. En dat in de vorm van een voorstellingen, educatie of lessen.

Voorstelling

In het voorjaar van 2020 maakte ik met en over vijftien jongeren, studenten van de MBO Artiest van het Koning Willem I College in Den Bosch, de voorstelling ‘Carrousel’; een fragmentarische voorstelling over anders zijn, in hokjes denken, WOKE zijn, en dat totaal niet zijn.

Met mijn audio- en theatercollectief ‘Het Collectief Vier’ maakte ik, in samenwerking met Theater De Plaats in Arnhem, ‘…Wat jij niet ziet…’, een spannende 8+ podcast over angst en over dapper zijn. Beluister de podcast.

Inspiratie 

Ik laat me vaak inspireren door identiteit, en het individu versus de maatschappij, subculturen die zich net op het randje van de maatschappij bevinden. Ik vind het interessant om door middel van theater te kijken naar de maatschappij waarin we leven, en hoe we ons verhouden tot de ander en tot onszelf.

‘’We’re all born naked and the rest is drag’’

– RuPaul Charles

 

Scriptie

‘Een personage dat ‘ik’ heet’. In mijn scriptie doe ik onderzoek naar de performativiteit van gender en identiteit. Onder meer via het werk van Judith Butler en een drag-performance kijk naar de manier waarop drag-queens met de grenzen van gender en identiteit spelen.

Stage

Bij Theater Sonnevanck in Enschede was ik regie-assistent bij de voorstelling ‘De Witte Kamer’ (14+), een trailervoorstelling over racisme en witte onschuld, in samenwerking met Toneelgroep Oostpool. Deel van mijn stage was het ontwikkelen van het educatiemateriaal bij de voorstelling.