Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Fotograaf: Kristel Lens
Fotograaf: Kristel Lens

Enoughness

Inleiding: 

Met mijn artistiek-educatief onderzoek heb ik in samenwerking met studenten en experts een fotografie workshop ontwikkeld, die studenten kan ondersteunen bij de omgang met prestatiedruk en stress. Tijdens de workshop laat ik studenten kennismaken met het concept enoughness – het waarderen van wat er al is – als tegenwicht voor het voortdurend aanstaan, presteren en het bereiken van meer. Via fotografie ontstaat er ruimte voor gesprek, ontspanning en reflectie.

 

In plaats van meer willen bereiken, nodigt enoughness uit om te waarderen wat er al is. 

Visie: Hoe typeer jij jezelf als Artisteducator? 

Dit onderzoek heeft veel voor mij betekend: als artisteducator realiseer ik me hoe waardevol het is om je te richten op het creatieve proces, in plaats van alleen te focussen op het eindresultaat. Resultaat is vaak gekoppeld aan presteren. Het creatieve proces nodigt uit om te reflecteren, te vertragen en kwetsbaar te zijn. De Master Kunsteducatie heeft mij geholpen om deze visie meer in de praktijk te brengen en te kunnen onderbouwen wat ik intuïtief doe als artisteducator. 

Fotograaf: Kristel Lens

Fotograaf: Mathieu Ponds 


Urgentie: Waarom is jouw onderzoeksproject van belang?

Uit diverse actuele onderzoeken blijkt dat steeds meer studenten prestatiedruk ervaren. Prestatiedruk kenmerkt zich door het gevoel te moeten voldoen aan bepaalde verwachtingen of standaarden. Niet iedere student ervaart prestatiedruk als negatief, het kan zelfs positieve invloeden hebben. Maar te veel druk leidt echter tot stress. Wanneer de draaglast groter is dan de draagkracht heeft dit gevolgen voor het welzijn en het functioneren van studenten. Dit kan zich fysiek, mentaal en gedragsmatig uiten.


“Door de foto kom je heel snel diep in gesprek. Je kunt je erg alleen voelen en denken waarom lukt het mij niet of waarom voel ik deze druk? Als je het bespreekt, dan komt het naar boven en dan kom je erachter hoeveel mensen in dezelfde situatie zitten en er ook last van hebben.” – Student

 


Doel: Wat hoop je te bereiken? Welke ambities heb je voor de toekomst? 

De fotografie workshop is modulair en kan ingezet worden op verschillende scholen in diverse klassen. Dit is dan ook zeker geen eindpunt. Zowel het onderzoek als ikzelf als artisteducator blijven in ontwikkeling. Maar voor nu waardeer ik wat er is. Het is enoughness.

Fotograaf: Mathieu Ponds

“Dit is mijn gemaakte foto. Wat nog moet bloeien en verder moet groeien, is eigenlijk al heel mooi. Het is nog niet perfect of af, maar het proces is toch eigenlijk supermooi al.”- Student

Fotograaf: Anonieme student – uitkomst van de fotografie workshop


Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 26 juni 2025

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.