Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Lotte Niesert

Artisteducator in Theater & Media
Bachelor
Rianne Pierik
Rianne Pierik

Naam: Lotte Niesert 

Geboortedatum: 17-05-2002 

 

“Creativiteit vergt verveling''

 

Wie ben je als docent/maker? 

Als docent:

Ik vind het belangrijk dat je in een kunstvorm zoals theater niet alleen je energie, maar ook je gevoel kwijt kan. Niet alleen via woorden, maar ook via lichaam en beeld. Ik ben veel bezig met het inclusiever maken van kunst- en leeromgevingen voor neurodiverse mensen. Neurodiversiteit gaat over een diversiteit aan waarnemen en daardoor over een diversiteit aan voelen, denken en leren. Ik ben continue opzoek naar nieuwe en verschillende manieren om verschillende zintuigen en daarmee verschillende manieren van waarnemen, leren en denken aan te spreken. Hierdoor werk ik vaak en graag met verschillende disciplines. Ik zie mijzelf graag als ambassadeur van mijn vak; ik moedig de medemens graag aan om zich op verschillende manieren met kunst en theater bezig te houden. Niet alleen als speler, maar ook als schrijver of als kijker!

Als maker:

Ik maak graag op basis van waargebeurde verhalen. In een wereld die vol zit met verhalen die dringend wachten om verteld te worden, zie ik geen noodzaak om daar nieuwe verhalen bij te verzinnen. Mijn maakwerk is eerlijk, kwetsbaar en kritisch, net als ikzelf. Als maker heb ik een grote voorliefde voor stilte, terwijl ik daar als mens helemaal niet goed mee om kan gaan. Ik draag mijn hart op de tong, in mijn werk, in mijn maken en in mijn zijn.
Ik ben altijd opzoek naar opstellingen die het publiek onderdeel maken van het decor en daarmee betrekken in het verhaal van de voorstelling. Vormgeving is in mijn maken minstens zo belangrijk als spel. 

 

Wat is je ambitie/toekomstwens? 

Op dit moment is mijn droom om in een museum een tentoonstelling voor kinderen samen te stellen, inclusief educatie programma. Ik heb nog van alles wat ik wil ontdekken. Locaties waar ik een voostelling wil maken; zoals in een indoor speeltuin. Doelgroepen waar ik mee wil werken; zoals Materialen die ik wil leren bewerken; zoals hout en textiel. Grenzen om op te zoeken; bijvoorbeeld ussen theater en journalistiek. Banen om te ontdekken; bijvoorbeeld als programmeur. Lessen om te geven; bijvoorbeeld over lesgeven. Ik heb een wereld te ontdekken, maar vooral hoe ik haar verander. Ik zou ooit wel in een museum een tentoonstelling voor kinderen willen samenstellen. Uiteraard inclusief educatieprogramma.

 

''Wat is de rol van de verteller in het hedendaags (documentair) theater?''

Vertel iets over je profilering/onderzoek. 

Bij de rolverdelingen op de jeugdtheaterschool vertelde mijn theaterdocent destijds over ‘degene die een brief aan de koning bracht’. Deze brief bezorger had een ogenschijnlijk kleine figuranten rol, maar door de uitvoering zat het publiek de hele avond op het puntje van hun stoel, te wachten totdat er weer een brief aan de koning zou worden gebracht. Door alle voorstellingen die ik op, met en door ArtEZ heb gezien, realiseerde ik mij, dat ik vaak een hele voorstelling op het puntje van mijn stoel zit te wachten op de alwetende. Op de verteller die in de poëzie van het retroperspectief over diens gevoelens, gedachtes en opgedane wijsheid komt vertellen.

 

Stages:

  • Theaterbroedplaats STEK, maker Theater na de Dam JONG

  • Bonte Hond, educatie en randprogrammering. Dit Vind Jij Leuk

  • Vathorst College, theaterdocent havo/vwo

  • Kindcentrum de Paperclip, theaterdocent groep 5-8

  • OSG de Hoge Berg Texel, workshopdocent
    kunstweek

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 6 juni 2025

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.