Lex Buskens

Naam: Lex Buskens
Geboortedatum: 18-12-2000
"Carpe Me-èm'' -Tristan Stäbler
Wie ben je als docent/maker?
Lex Buskens is een jonge, energieke maker die zich richt op de fysieke kant van theater. Lichamelijke expressie is zijn vak, en zijn kracht. Zijn ervaring op de mime opleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, en Artist-Educator ArtEZ in Zwolle maakt hem een veelzijdige artiest. Naast zijn eigen voorstellingen is Lex nog actief als performer en maker in producties van TG Plakband, waar hij mede-oprichter van is. En hij werkt als docent bij Kazou, een theaterwerkplaats voor mensen met autisme. Lex staat nooit stil, letterlijk maar ook figuurlijk. Hij neemt zich voor zijn hele carrière te blijven leren, wat zijn lessen en voorstellingen fris en actueel houdt.
Wat inspireert of fascineert je?
Ik raak veel geïnspireerd door beeldende kunst en literatuur.
Wat is je ambitie/toekomstwens?
Met mijn kunst hoop ik jongelui aan te spreken. Ik wil af van het grijze, traditionele theaterpubliek. Het is een te gek vak, en kan heel erg aansluiten bij de jonge generaties die behoefte hebben aan contact. Een generatie die zich gehoord en gezien wil voelen.
''‘Een reis door de tijd in 6 Animal Farms’
Vertel iets over je profilering/onderzoek.
Het onderzoek begint bij het boek Animal Farm van George Orwell, waar ik een bewerking van maak voor mijn Finals presentatie. In mijn essay volg je mij langs een reeks bewerkingen die de afgelopen 80 jaar gemaakt zijn. Een stripboek, wat films en natuurlijk in het theater. Samen ondervinden we hoe het bekende Animal Farm blijft terugkomen in verschillende disciplines, tijdsgeesten en handen – en wat dat zegt over de politieke en historische relevantie van kunst binnen een samenleving
Stages:
Ik ben vanuit een stage in het derde jaar als ZZP’er aan het werk gegaan bij Theaterwerkplaats Kazou. Hier geef ik mensen met autisme theater- en dansles
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 3 juni 2025
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.