Rana Yildirim

Stages
- LOCA, Belfast, Noord-Ierland: theater- en dansdocent met kinder- en tienergroepen
- Theatergroep Zwerm: actrice in educatievoorstellingen, theaterdocent diverse klassen basisschool en hulp productie
- College Hageveld, Heemstede: Theaterdocent diverse klassen middelbare school
- PACT, Amsterdam: maker/regisseur voorstelling met mbo studenten
- OnStage Performing Arts, Paramaribo, Suriname: maker met kinder- en tienergroepen
- Nassy Brouwer basisschool, Paramaribo, Suriname: dansdocent bovenbouw
Voorstelling & projecten
- ‘Alles wat ik haat aan theater’, Lecture performance
- ‘PROP speelt PORTIE’, voorstelling collectieven project
- ‘Rana De Musical!’, afstudeervoorstelling, een solo over buiten de normen vallen en het innerlijke conflict dat daarbij komt kijken.
- ‘Meer! Meer! Meer!’, essay, een oproep naar culturele meerstemmigheid
Woorden die mij daarnaast goed beschrijven zijn flexibiliteit, luchtigheid en transparantie. Daarmee duid ik op dat dingen anders kunnen lopen dan ik ze gepland had, dat dingen best opvallend fout mogen gaan, ook op het podium, dan benoem ik het even aan de hand van humor en dan ga ik gewoon weer door en dat ik een eerlijke en directe communicatiestijl heb. Wat ik mooi vind aan transparantie in kunst, is dat het ontwijkt dat alles heilig gemaakt wordt. Daarin zorgen flexibiliteit en luchtigheid voor mij dat het niet erg is als het niet perfect is. Het is kwetsbaar om daar eerlijk over te zijn en dat is voor mij een vorm van verbinden met mensen. Als ik eerlijk ben, geef ik andere de ruimte om dat ook te zijn.
Als ik kunst maak, stop ik al deze liefdes en kenmerken in een blender en wat daar vaak uitkomt, is cabaret. Mijn kunst maak ik met drie redenen. Voor mijn plezier, als uitlaatklep en om iets met anderen te delen.
Bij kunst wordt er vaak gedacht aan schilderijen en voorstellingen en bij educatie gaat het brein misschien sneller naar school en lessen. Alsof de twee termen losstaan van elkaar. Terwijl het zo krachtig is, als je ze samenvoegt.
Een docent die een doel voor zijn les heeft en daar opdrachten bij weet te bedenken, is creatief aan het denken net zoals dat een kunstenaar educatief te werk gaat door een voorstelling te maken waarin het publiek een nieuw perspectief mee krijgt.
Ik ben blij dat ik opgeleid ben tot artisteducator omdat ik bij alles wat ik doe educatieve betrokkenheid heb en dat op mijn eigen manier mag doen omdat ik ook altijd kunstenaar ben.
- Spelplezier
- Empathie
- Creatieve vrijheid
- Oprechtheid
- Andere en jezelf serieus nemen
Al deze idealen zijn passend bij de artist en de educator. Ik geloof dat plezier een belangrijk uitgangspunt is van een goed leerproces en dat creatieve vrijheid en serieus genomen worden, bijdragen aan het creëren van plezier. Van plezier worden mensen welwillend en wie welwillend is om te leren, leert snel.
Daarnaast heb ik ook bronnen waar ik vaak op terugval. Twee daarvan zijn Bo Burnham en dan met name zijn film ‘Inside’ en Van der Laan en Woe. Dit zijn bronnen die erg passend zijn bij mijn maakstijl. Deze bronnen gebruik ik vaak als inspiratie en dan met name voor de vorm van wat ik maak. Qua inhoud voel ik namelijk al vaak overeenkomsten en dan leg ik mijn focus bewuster op hoe zij deze inhoud dan met anderen delen.
Voor inhoud gebruik ik vaker situaties en emoties als inspiratiebron. Als ik vanuit eigen ervaringen te werk ga, geeft mij dat de meeste noodzaak om te maken en op die manier kan ik geïnspireerder en enthousiaster aan de slag.
Ik wil maken, spelen en lesgeven. Lekker gevarieerd lijkt me fijn.
Een grote droom die ik heb is het maken en spelen van mijn eigen cabaretvoorstellingen.
Daarnaast vind ik reizen het allerleukste wat er is en is het voor mij heel belangrijk om op die manier mijn culturele kennis te verbreden en de wereld beter te leren kennen. Als dat gecombineerd kan met werken, dan zou dat optimaal zijn.
Het komt wel goed. En ook als het niet goed komt, komt het goed.
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 21 mei 2025
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.