Dago Huygen
Artisteducator in Theater
Bachelor

Stages
- Jef van Gestel en Peter Vandemeulebroecke, ‘Tochtgat” (2025): regieassistent/mede bouwer
- Collectief Plankton, ‘Er rent een berg voorbij’ (2024): regieassistent/decor uitvoerend
- De Toneelmakerij/ Eva Knibbe, ‘Untitled’ (2019-2024): regieassistent en spelers begeleiding
Mijn afstudeervoorstelling Braakland is een beeldende en objecten voorstelling. Centraal staat een stukgrond wat door handelen van de mens van natuur veranderd in een bouwplaats. Het is een voorstelling die zich begeeft op de grenzen van theater, beeldende kunst en video-installatie. Mijn doel met deze voorstellingen is om het publiek onder te dompelen in een dromerige poëtische beelden wereld. Voor deze voorstelling ontwierp en bouwde ik een decor (een gigantische tafel) waaruit decor stukken via luikjes en schuifjes verschijnen en verdwijnen.
Wie ben je als maker/kunstenaar?
Ik ben een theatermaker die start vanuit beeld en vorm. Ik werk zintuigelijk en instinctief. Vaak met veel objecten/spullen. Ik werk graag met andere disciplines samen om zo een compleet mogelijke theatrale werkelijkheid te scheppen. Mijn voorstellingen zijn vaak absurd en vervreemdend en bieden een publiek de ruimte om er zelf op door te associëren en verbeelden. Ik geef graag niet menselijke onderwerpen de hoofdrol in mijn werk.
Hoe vul jij het begrip Artisteducator in Theater in?
Een theatermaker die vanuit kunst vertrekt om met andere te werken. En waarin die zelf ook lerend blijft en echt oog heeft voor de context waar die zich toe verhoudt. Een creatieve indringer die verrijkt en verstoord.
Hoe ben je tot je afstudeerwerk gekomen?
Ik fietste een tijd geleden door de buurt in Amsterdam waar ik opgroeide, en zag het veranderende landschap. Openliggende straten en braakliggende terreinen heb ik altijd al zeer fascinerend gevonden. Maar ook hoe wij als mensen de aarde naar ons hand zetten met het manipuleren van de natuur. Zo is mijn afstudeer werk losjes geïnspireerd op plekken zoals IJburg, Zeeburg en Almere, opgespoten zandvlaktes vol met hoge rechte woonblokken.
Waar haal jij inspiratie uit?
Uit alle kunstdisciplines behalve theater. Waar ik de meeste inspiratie uit haal zijn dingen en mensen die ik in het straatbeeld of de natuur tegenkom. Vaak heeft mijn hoofd heel weinig nodig om daar dan wild op los te associëren. Rafelige randgebieden van steden waar het een beetje ruig is en de wind vrij spel heeft zijn de vruchtbaarste plekken voor inspiratie. Maar wat ik ook doe is gewoon veel materialen verzamelen en vanuit die objecten beginnen met bouwen van decors. Maar goede en vreemde films zijn door hun rijkheid aan beeld, geluid en spel meestal geweldige bronnen.
Kun je iets meer vertellen over je stage?
Dit jaar liep ik stage bij Jef van Gestel en Peter Vandemeulebroecke bij hun voorstelling Tochtgat. Een beeldende wervelwind waarin twee figuren zich verhouden tot een onberekenbaar wind landschap. Samen met Jef en Peter bouwde ik een wereld waarin stoffen, bouwmaterialen en andere objecten konden zweven, vliegen en opblazen. Bij Jef en Peter leerde ik nog meer om te werken op de vloer vanuit een materiaal. Bouwen is ook spelen, vanuit het creëren en manipuleren van een materiaal stonden we vaak opeens hele scenes te improviseren.
Wat zijn je ambities en toekomstplannen?
Ik wil graag voorstellingen/beeldende werken voor kinderen maken maar waar ook volwassene even weer terug kunnen naar hun kinderlijke verbeelding. Ook ga ik lesgeven aan kinderen met een verstandelijke beperking en in het speciaal onderwijs. Daarin staan verbeeldingskracht en verhalen centraal. Ik wil mijn leerlingen meenemen en laten voelen dat ze tot heel veel in staat zijn.
Het is niet mijn bedoeling om snel theater te maken met net zoveel prikkels als films en televisie van deze tijd. Waarin alles wordt ingevuld voor de kijker. Maar er zit juist een vertraging in mijn werk zodat kinderen maar ook volwassene de ruimte hebben om erin te verdwijnen en te fantaseren.
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 21 mei 2025
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.