Janneke van der Molen

Empathisch, creatief, analytisch
Leren, verbinden en creëren, dát is wat Janneke van der Molen (21) drijft als Artisteducator in Dans. Ze is een empathisch en betrokken maker en docent die met enthousiasme beweging brengt in het onderwijs. Door haar analytische blik en creatieve aanpak weet zij kinderen, leerkrachten en cultuurpartners op een natuurlijke manier mee te nemen in de wereld van dans.
Met een sterke affiniteit voor het basisonderwijs verdiepte Janneke zich tijdens haar opleiding in de positie van dans binnen het curriculum. In haar afstudeeronderzoek is zij bezig met hoe kunst- en cultuurorganisaties in Gelderland bijdragen aan danseducatie in het primair onderwijs. Uit haar onderzoek komt één visuele adviesbrief getiteld Onderwijs in Beweging – de weg naar dans in het PO, waarin ze scholen, cultuurpunten en beleidsmakers praktische handvatten biedt om dans structureel in te zetten als leermiddel.
Janneke gelooft in dans als een taal die verder gaat dan woorden, een middel om kinderen ruimte te geven voor expressie, fantasie en sociale groei. In haar lessen creëert ze een veilige en speelse leeromgeving, waarin plezier en verbeelding vooropstaan. Tegelijk weet ze als organisator en verbinder het grotere geheel te overzien en dans in te passen binnen schoolstructuren en onderwijsdoelen.
Na haar opleiding wil Janneke als vakdansdocent aan de slag binnen het primair onderwijs, zich verbinden aan een cultuurpunt én de zij-instroom voor de pabo volgen. Zo zet ze haar pad voort om danseducatie duurzaam te versterken als docent, ontwikkelaar en aanjager van verandering.

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 20 mei 2025
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.