Coen Groot

Salto Mortale
Coen Groot maakt schilderijen die een verwoede poging zijn om de realiteit te vangen. Zij ontstaan uit worstelingen en het duel met de voorstelling die zich op het doek ontluikt. Deze voorstellingen komen voort uit observaties, emoties, impulsen, vanuit zowel het bewuste als het onderbewuste.
Zijn fascinatie voor de menselijke tragedie vertaalt zich in de weergaven van lichamen - menselijk en dierlijk - en hun sociale verhoudingen als abstracte, theatrale scenes. Figuren gaan fysiek en sociaal met elkaar in interactie. De schilderijen hebben de toeschouwer nodig als reflectiepunt; ze dringen zich op, vereisen een verhouding.
De werken kunnen zowel wreed als sensitief zijn.
Coen vindt schilderen de enige kunstvorm waarbij intuïtie en impulsen volledig de overhand hebben. Het is een proces waarin je jezelf volledig kan onderdompelen in jouw ervaring en de handeling van het schilderen zelf. Hij schildert op groot formaat: 'Om een klein schilderij te schilderen, is om jezelf buiten je ervaring te plaatsen. Je kijkt op die ervaring als door een microscoop. Wanneer je groter schildert, zit je erin. Dan is het niet iets wat je commandeert.'
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 7 mei 2025
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.