Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Martina Visser

Kunsteducatie
Master
Foto door Nico van Maanen
Foto door Nico van Maanen

Waterlichamen 

 
Mijn onderzoek Waterlichamen is beïnvloed door het gedachtegoed van de interconnectiviteit van het menselijk lichaam met de niet-menselijke wereld. Stacy Alaimo schrijft in dit verband over het eigenaarschap van de natuurlijke wereld. The environment as we now apprehend it, runs right through us in endless waves (Alaimo, 2010). Mensen en aarde zijn met elkaar verbonden. Hoe we met de natuur omgaan heeft direct effect op ons. Met Waterlichamen hebben jongeren op artistieke wijze hun waterbewustzijn aangewakkerd. 


 
Oneindig water. Het water puzzelt door je lichaam. De druppels vloeien eens ooit 
(jongere, 17 jaar uit artistiek-educatief project Waterlichamen)
Foto door Martina Visser 

"What is out there is in us, and what is in us is out there. Through becoming more attuned to the structure and processes of our own bodies, we also have the opportunity to register the balanced wholeness of the world more vividly. Such heightened awareness may move us past abstract concern for ‘the environment’ to a more immediate and physical identification with the earth." (Olsen, 2002, p. xi) 
 
Dit artistiek-educatief project Waterlichamen gaat over water. We zijn met water verbonden. Dit waterbewustzijn en lichaamsbewustzijn, daar maak ik je nu voor wakker. Daar heb ik met jongeren een artistieke echo van gemaakt.  

Foto door Martina Visser 
Als artisteducator wil ik mensen in beweging brengen. Wij zijn culturele wezens en creëren constant, door onze bewegingen, stem en handen. Ik wil mensen bewust maken van dit creëren en daarmee reflecteren op onszelf en de wereld.  

Ik werk op het snijvlak van onderwijs, wetenschap en kunst. Tijdens mijn afstuderen aan de master Kunsteducatie heb ik met het project Waterlichamen met jongeren en een wetenschapper in co-creatie gewerkt. Het thema was het water in ons wat verbonden is met het water van de wereld. In mijn onderwijs wil ik grote thema’s zoals duurzaamheid benaderen met belichaming. Met deze benadering breng ik vakoverstijgend onderwijs in co-creatie door samenwerking aan te gaan tussen binnen - en buitenschoolse professionals.
 
Foto door Mathieu Ponds
Foto door Mathieu Ponds 
Foto door Mathieu Ponds
Foto door Mathieu Ponds

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 27 juni 2024

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.