Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Daniël van der Veer

Kunsteducatie
Master
Foto door Daniël van der Veer
Foto door Daniël van der Veer

Poëtica van de leeromgeving 

Wat zijn als docent jouw pedagogische waarden? En hoe ziet een klassenplattegrond ontworpen vanuit deze waarden eruit? Met dit als vertrekpunt hebben docenten en leerlingen binnen het onderzoek Poëtica van de leeromgeving de klassieke busopstelling heroverwogen en hun ideale (persoonlijke) leeromgeving verbeeld door middel van architectonische plattegronden en maquettes. Maakprocessen werden denkoefeningen waar dromen over idealen en reflectie op het huidige onderwijssysteem hand in hand gingen. 

 

“Een maquette verbeeldt een mogelijkheid, is een denkoefening waarbij je mag zoeken naar de juiste vorm om je idee zichtbaar te maken. Er is ruimte om te falen, ruimte voor onzekerheid.” 
Foto door Daniël van der Veer 

Een fundamentele keuze 

Als artisteducatur wil ik vanuit de verbeelding nadenken over het huidige onderwijssysteem dat me doet denken aan de Toren van Pisa, gebouwd op een slechte fundering. Naar aanleiding van het gelijknamige PISA-rapport is de roep vanuit de overheid dat we terug moeten naar de basis, omdat de ‘toren van het onderwijs’ scheef staat. Maar wat is deze basis dan? In het onderwijs wordt veel gestandaardiseerd en gemeten. Maar de basis van het onderwijs moet niet een meetcultuur zijn, maar een fundamentele keuze waarbij onderwijspedagogische waarden centraal staan en zowel leerlingen als docenten gezien worden in relatie tot zichzelf, de ander en het systeem.  

“Een school moet gebouwd zijn op een pedagogisch fundament.” 
Foto door Daniël van der Veer

Utopisch bouwwerk 

De Master Kunsteducatie heeft me doen inzien dat creatieve maakprocessen en verbeelding een constructieve bijdrage kunnen leveren aan de complexe denkprocessen binnen het onderwijs. Mijn ambitie is om kunst, onderzoek en educatie in te zetten om ideale leeromgevingen te verbeelden en tegelijk het onderwijssysteem te bevragen. Het doel is om blijvende aandacht te hebben voor het onzichtbare fundament van de ‘toren van het onderwijs’ en de leerlingen en docenten die er dagelijks zichtbaar mee te maken hebben. Want uiteindelijk is aan deze zichtbare mensen te zien of de toren recht staat en het fundament goed is. 

“Mijn droom is dat de ‘toren van het onderwijs’ recht gaat staan.” 
Foto door Mathieu Ponds
Foto door Mathieu Ponds
Foto door Mathieu Ponds

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 26 juni 2024

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.