Renée de Boer
Docent Beeldende Kunst en Vormgeving deeltijd
Bachelor

Tranquillitas
Mijn afstudeerproject, "Tranquillitas," is een visueel en conceptueel onderzoek naar de balans tussen orde en chaos, geïnspireerd door het Latijnse begrip "Tranquillitas Ordinis”.
Deze term kan worden ontcijferd door de samenstelling van de woorden "tranquillitas", afgeleid van het Latijnse "tranquillus", wat "rustig" of "kalm" betekent, en "ordinis", wat verwijst naar "orde" of "rangschikking". Aldus impliceert "Tranquillitas Ordinis" een staat van rustige orde harmonieuze rangschikking.
Samengevat impliceert "Tranquillitas Ordinis" dus niet alleen een staat van rustige orde, maar ook een diepgaande balans en harmonie tussen alle aspecten van het leven. Het is een streven naar een innerlijke en externe harmonie die ons in staat stelt om vrede te vinden in de complexiteit van het bestaan.
Wanneer een individu zijn leven zo weet in te richten dat er een evenwicht ontstaat tussen denken en doen, en in relatie tot zijn omgeving, kan er een andere vorm van "tranquillitas" ontstaan. Deze balans tussen activiteit en overpeinzing, tussen de interne wereld van gedachten en de externe wereld van handelingen, leidt tot een diepere staat van rust en harmonie, zowel binnen als buiten het individu. Dit is iets waar ik als kunstenaar en schilderij restaurator door geïnspireerd raak.
In zijn werk “The Craftsman” belicht Richard Sennett het fundamentele belang van handvaardigheid en vakmanschap, niet alleen voor het vervaardigen van objecten, maar ook voor het menselijk bestaan als geheel. Hij beargumenteert dat ambachtelijke handelingen niet enkel dienen voor materiële doeleinden, maar ook een diepere, metafysische dimensie vertegenwoordigen. Dit concept komt tot uiting in zijn woorden:
"To think about doing something material, to be engaged practically, develops a dialogue between the hands and the brain" - Richard Sennett
Als kunstenaar hecht ik veel waarde aan het benaderen van materiaal als een entiteit met unieke eigenschappen, waarbij ik wil dat deze tot hun recht komen in mijn werk. Hoewel ik een voorliefde heb voor verf en traditionele materialen, beperk ik mezelf niet tot deze. In mijn recente project “Tranquillitas” waarin ik mijn eigen balans tussen orde en chaos onderzoek, werk ik voornamelijk met digitale elementen zoals foto's en video's, gecombineerd met een kinetische installatie. Hier ligt voor mijn proces een grote waarde, omdat de nieuwsgierigheid naar de toepasbaarheid van voor mij onbekende materialen een inspiratiebron is waar ik mijn beeldende onderzoek vaak mee start, soms zelfs alvorens het ondervinden van de thematiek van het onderzoek.
Ook streef ik ernaar om werken te creëren die op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden. Mijn onderwerpen zijn vaak vanuit persoonlijke visie of ervaring. Wat voor mij echter van groot belang is, is dat de toeschouwer de vrijheid heeft om een eigen betekenis aan mijn werk toe te kennen. Ik vind het essentieel dat mijn kunst voor iedereen kan spreken en dat het dus los van mijn persoonlijke achtergrond beschouwd kan worden.
Het is voor mij van belang dat er een balans ontstaan tussen mijn intenties achter het project en de manier waarop de gebruikte materialen tot uiting komen.
Wanneer een individu zijn leven zo weet in te richten dat er een evenwicht ontstaat tussen denken en doen, en in relatie tot zijn omgeving, kan er een andere vorm van "tranquillitas" ontstaan. Deze balans tussen activiteit en overpeinzing, tussen de interne wereld van gedachten en de externe wereld van handelingen, leidt tot een diepere staat van rust en harmonie, zowel binnen als buiten het individu. Dit is iets waar ik als kunstenaar en schilderij restaurator door geïnspireerd raak.
In zijn werk “The Craftsman” belicht Richard Sennett het fundamentele belang van handvaardigheid en vakmanschap, niet alleen voor het vervaardigen van objecten, maar ook voor het menselijk bestaan als geheel. Hij beargumenteert dat ambachtelijke handelingen niet enkel dienen voor materiële doeleinden, maar ook een diepere, metafysische dimensie vertegenwoordigen. Dit concept komt tot uiting in zijn woorden:
"To think about doing something material, to be engaged practically, develops a dialogue between the hands and the brain" - Richard Sennett
Als kunstenaar hecht ik veel waarde aan het benaderen van materiaal als een entiteit met unieke eigenschappen, waarbij ik wil dat deze tot hun recht komen in mijn werk. Hoewel ik een voorliefde heb voor verf en traditionele materialen, beperk ik mezelf niet tot deze. In mijn recente project “Tranquillitas” waarin ik mijn eigen balans tussen orde en chaos onderzoek, werk ik voornamelijk met digitale elementen zoals foto's en video's, gecombineerd met een kinetische installatie. Hier ligt voor mijn proces een grote waarde, omdat de nieuwsgierigheid naar de toepasbaarheid van voor mij onbekende materialen een inspiratiebron is waar ik mijn beeldende onderzoek vaak mee start, soms zelfs alvorens het ondervinden van de thematiek van het onderzoek.
Ook streef ik ernaar om werken te creëren die op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden. Mijn onderwerpen zijn vaak vanuit persoonlijke visie of ervaring. Wat voor mij echter van groot belang is, is dat de toeschouwer de vrijheid heeft om een eigen betekenis aan mijn werk toe te kennen. Ik vind het essentieel dat mijn kunst voor iedereen kan spreken en dat het dus los van mijn persoonlijke achtergrond beschouwd kan worden.
Het is voor mij van belang dat er een balans ontstaan tussen mijn intenties achter het project en de manier waarop de gebruikte materialen tot uiting komen.
“Tranquillitas” speelt voor mij nu de hoofdrol en is voor mij op meerdere vlakken een inspiratie en essentieel begrip binnen mijn beeldende praktijk.
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 17 juni 2024
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.