Martijn Stellinga

De belangrijkste bron van inspiratie voor mijn werk is een antropologische benadering van alle culturen, inclusief mijn eigen, alsof ik een buitenaards wezen ben dat vanuit een onbekend en onmogelijk perspectief kijkt. Momenteel richt ik me op zowel conceptuele, als performance kunst.
Voor 'EROVISION' begon ik met het verkennen van drie thema's: pretpark/circus, DIY (Do It Yourself) en de seksindustrie. Hieruit ontstond het idee om plastic opblaaspoppen als materiaal te gebruiken. Naast poppen voor seksueel gebruik zijn er ook onschuldige dierlijke opblaasfiguren, zoals die voor in het zwembad. Ik ben dit materiaal gaan knippen en plakken, waarbij ik mens en dier combineerde, of mens en mens.
De hybride vormen van de gecreëerde beelden roepen associaties op met goddelijke mythologische figuren en eeuwenoude rituelen uit het sjamanisme. Voor 'EROVISION' liet ik me ook inspireren door de body-art performances van Marina Abramović, met name 'Lips of Thomas' uit 1975, waarbij ze een pentagram in haar buik sneed. De beelden zijn op ironische wijze variaties op het klassieke thema in de kunst: Het vrouwelijk naakt. 'EROVISION' bevat daarmee ook een performatief element, waarbij ik me tijdens het maakproces in de rol van de clichématige romantiek van de kunstenaar-man stortte, die het vrouwelijke kan vormen en manipuleren zoals hij wil.
Met 'EROVISION' komen verleden en toekomst samen. Naast verwijzingen naar eerdere kunstperiodes onderzoekt 'EROVISION' ook de hedendaagse maakbaarheid van je ultieme fantasie, de artificiële bevrediging van onze behoeften door goedkope productiemiddelen.
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 18 juni 2024
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.