Rozemarijn Boomgaard

De nieuwe schoolstraat:
Ruimte voor verbinding en samenzijn
Onze prestatiegerichte samenleving legt al vroeg de nadruk op het belang van uitstekende prestaties, beginnend vanaf de basisschool. Bij het middelbaar onderwijs wordt deze prestatiedruk onbedoeld verhoogd. Ik zie het voortgezet onderwijs als een soort kleine opkomende samenleving. In deze fase leer je niet alleen om resultaten te behalen voor school, maar ook om je persoonlijk te ontwikkelen van kind naar puber en nieuwe vriendschappen te sluiten. Wat me stoort, is dat het onderwijssysteem zich voornamelijk richt op het streven naar optimale prestaties om zo hoog mogelijk op de maatschappelijke ladder te eindigen, en nauwelijks op de persoonlijke ontwikkeling van het kind. Dit levert onbedoelde prestatiedruk op bij de leerlingen.
Om de prestatiedruk op de middelbare school te verminderen, is het belangrijk dat kinderen van elkaar leren en elkaar ontmoeten. Voor mijn afstudeeropdracht maak ik een ontwerp voor de schoolstraat in de Jacobus Fruytier scholengemeenschap. De schoolstraat is een wijde, lange gang op de begane grond van mijn oude middelbare school. Ze heeft verschillende functies: een doorstroomruimte, een plek om pauze te houden en om je tussenuren door te brengen.
Ik wil met dit ontwerp de druk om constant te moeten presteren wegnemen door deze plek opnieuw in te richten tot een rustige en speelse omgeving die de kracht heeft om mensen bij elkaar te brengen.
Dit wil ik voor elkaar krijgen door drie elementen:
1. Sturing van de leerlingen in de ruimte.
2. Gelaagdheid van muren en doorgangen.
3. Ruimtelijke positionering van bijvoorbeeld hoogtes.
Deze drie elementen zijn essentieel om het ontmoeten te stimuleren, waaruit spontane gesprekken kunnen voortvloeien zonder dat het geforceerd overkomt. Ook ontstaat er door deze drie elementen veiligheid, comfort en vooral openheid. Hierdoor kunnen leerlingen de aandacht aan elkaar geven en even niet met presteren bezig zijn.
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 14 juni 2024
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.