Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Rianne Zetstra
Rianne Zetstra

Licht in de klas

De afgelopen winter was het regenachtig en donker. De zon zat dagenlang verscholen achter een groot wolkendek en de lampen waren de hele dag aan. Maar één dag was het anders: de zon scheen!

Mijn gevoel zei me naar het licht te gaan. Ik wilde het zonlicht in me opnemen. Het licht doet wat met mij. Het maakt me vrolijk, ik krijg er energie van en rust in mijn hoofd. Ook aan andere mensen merk ik dat licht hen vrolijk maakt en dat het ze naar buiten brengt.



Licht heeft een enorme invloed op ons, het trekt ons aan. We moeten in ons leven veel meer aandacht hebben voor deze basisbehoefte. En juist in de (interieur)architectuur kunnen en moeten we licht de belangrijkste rol laten spelen. Door licht kunnen wij onze omgeving zien, herkennen en ervaren.

De manier waarop licht toegepast wordt in onze gebouwen bepaalt de ruimte om ons heen. Het licht zorgt ervoor dat we objecten kunnen onderscheiden, dat we diepte zien en die ontstaat door de werking van schaduw. Met dit gegeven kun je spelen. Door het plaatsen van de ene muur in het licht en de andere muur in het donker kun je nieuwsgierigheid opwekken. Door een overgang van een donkere ruimte in een lichte ruimte, kun je een gevoel van grootsheid ervaren in de lichte ruimte. Kortom het licht maakt de ruimte. Het ondersteunt en versterkt de architectuur.



Door vooral veel te experimenteren in ruimtelijke maquettes en tekeningen onderzoek ik hoe het licht de ruimte maakt en versterkt. Ik zoek naar een wisselwerking tussen het (dag)licht in de ruimte blokkeren en transporteren. Blokkeren door middel van dichte wanden of donkere kleuren en transporteren door het gebruik van bijvoorbeeld spiegelende materialen of lichte kleuren.

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 14 juni 2024

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.