Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Femke Groen
Femke Groen

Alles is mogelijk als je maar hard genoeg werkt, toch?
Mijn afstudeerproject richt zich op het aanpakken van de prestatiedruk onder Generatie Z, die wordt versterkt door de reclamewereld. De hedendaagse samenleving ademt de overtuiging dat je alles kunt bereiken als je je best maar doet. Dit heeft geleid tot een cultuur van constant presteren. Echter, dit streven naar perfectie leidt vaak tot teleurstelling en zelfverwijt.

Als maker geloof ik dat het mijn rol is om met design betekenis te creëren en een nieuw perspectief te bieden. De afgelopen jaren heb ik vooral geleerd anders te kijken naar de samenleving en mijn positie daarin. We leven in een wereld die maak- baar lijkt, en ik ben voortdurend op zoek naar mijn rol hierin.

Reclame speelt een grote rol in deze “maakbare wereld” doordat ze idealen promoten die ons doen geloven dat sneller, beter en mooier de norm is. Marketing is tegenwoordig niet slechts zichtbaar op billboards, maar ook op sociale media en via influencers, en is zo een onderdeel van onze cultuur geworden. Ze verkopen niet alleen producten, maar ook onrealistische verwachtingen over wie we moeten zijn en hoe we moeten handelen.

Ambitie

Ik zie in mijn omgeving namelijk hoeveel impact prestatiedruk heeft. Bang om de verkeerde keuze te maken, bang voor de mening van anderen en bang om te falen, waarbij de marke- tingwereld dit onbewust versterkt. Met mijn videoinstallatie wil ik tonen wat deze generatie voorgeschoteld krijgt en de hedendaagse beeldcultuur kritisch analyseren. Ik hoop dat dit onderwerp serieus wordt genomen en niet als aanstellerij wordt afgedaan.

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 14 juni 2024

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.