Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Sosse serpenti

Illustration Design
Bachelor
Sosse kleed
Sosse kleed

In 'Tragique Domestique' biedt beeldmaker Sosse Serpenti (2001) een kijkje in het verborgen bestaan van de huisvrouw; een wereld vol vochtige vaatdoekjes, beschimmelde boterhammen en de beproevende zaligheid van het moederschap. 

Dit onderwerp ziet zij als een kapstok waaraan diverse beeldtalen en vertelvormen kunnen worden opgehangen. Sculpturen, wandkleden, geïllustreerde interviews en een prentenboek maken allemaal deel uit van haar onderzoek. Ze gebruikt huiselijke objecten als canvas voor het vertellen van haar verhaal; zo houdt ze zich bijvoorbeeld bezig met de illustratieve mogelijkheden van traditionele, huiselijke textielkunst.
Door het samenbrengen van deze multimedia manifestaties, ontstaat een installatie over de leefomgeving van de huisvrouw.
 
Sosse laat zich fascineren door gesloten subculturen met ongebruikelijke normen, waarden en etiquette. Met een antropologische en journalistieke insteek, legt zij haar ervaringen in deze groepen vast door middel van beeldverslagen. Vanuit de uiterlijke schijn, wroet ze door naar onderliggende kwetsbaarheden. Er wordt met dit onderzoek naar huisvrouwen herkenning geboden in een groep die juist verscholen en onbekend is. Iedereen heeft immers te maken met isolatie, de chaos van het alledaagse, snikken bij het uien snijden, en de vergankelijkheid van het menselijk lichaam. 
 
Engels: 
 
In 'Tragique Domestique', illustrator Sosse Serpenti (2001) offers a glimpse into the concealed life of the housewife; a world full of mildewed dishcloths, moldy sandwiches and the blissful tribulations of motherhood. Sosse sees this subject as a coatstand on which various associations can be hung. Sculptures, tapestries, illustrated interviews and a picture book are all part of her research. She uses domestic objects as canvasses to tell a story; she got mesmerized by the illustrative possibilities of traditional, homely fibre arts.
 By bringing these multimedia manifestations together, she creates an installation picturing the environment of the stay-at-home mother. 
 
Sosse is fascinated by secluded subcultures with unusual norms, values ​​and etiquette. With an anthropological and journalistic approach, she records her experiences in these groups through visual reports. Using stereotypes and visible appearances as a starting point, Sosse digs deeper into underlying vunerabilities. This research into housewives offers the audience recognition in a group that is normally hidden and unknown. After all, everyone has to deal with isolation, keeping up appearances, the chaos of everyday life, sobbing while cutting onions, and the trancience of the human body.
 
 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 12 juni 2023

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.