Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Ivo Feuth

Kunsteducatie
Master
Ivo Feuth
Ivo Feuth

Inleiding

Ik werk als docent theater bij ROC Aventus bij de studierichting Pedagogisch Werk. Op het mbo is er veel diversiteit onder de studenten. Dit leidt niet altijd tot verbinding. Om hen te helpen om met elkaar in contact te treden en te streven naar inclusie heb ik in samenwerking met een startende klas en twee mentoren een onderzoek naar identiteitsverkenning uitgevoerd. Via kunstinterventies hebben studenten hun identiteit en die van klasgenoten onderzocht. Hierbij hebben de twee mentoren volledig meegedaan aan alle kunstinterventies. 

Hoe typeer jij jezelf als artisteducator? 

Ik zie mijzelf als een verbinder die via kunst en verhalen mensen bij elkaar wil brengen. Daarbij vind ik het belangrijk om speelsheid in de interventies toe te passen. Speelsheid staat voor mij voor het durven onderzoeken en experimenteren, het liefst in een sfeer die energie en plezier geeft. Aangezien we allemaal speelse kwaliteiten hebben, kan dit zowel met kinderen, jongeren en volwassenen. Het werken met de mbo-studenten, wat ik al vele jaren doe, spreekt mij aan omdat ik hun puurheid waardeer.  

 

Identiteitsverkenning vraagt om eerst een stap naar de student te maken’. Dit kan door in kleine ‘veilige’ groepjes te verkennen wie ze zijn en hen te helpen bij wat hun eerste stap kan zijn om met kunst te werken. 

Waarom is jouw onderzoeksproject van belang? 

Helaas leven we in een samenleving die steeds meer polariseert. Aangezien het mbo een grote diversiteit aan studenten kent, is het belangrijk om hen te leren omgaan met elkaar. De diversiteit kan er voor zorgen dat de mbo-er zich terugtrekt in een eigen ‘bubbel’ met gelijkgezinden. Het mbo is daarom bij uitstek de plek om te streven naar verbinding en inclusiviteit.

Wat hoop je te bereiken? Welke ambities heb je voor de toekomst? 

Interventies uit het identiteitsonderzoek wil ik verwerken in het onderwijscurriculum. Dit ga ik onder andere doen voor het nieuwe burgerschapsproject ‘Me, myself and art’ waarin mbo-studenten zichzelf onderzoeken middels kunst. Tevens wil ik projecten opstarten die studenten in verbinding brengen met groepen waar de meesten minder bekend mee zijn, bijvoorbeeld met asielzoekers. Mijn missie is eveneens om meer speelsheid aan het onderwijs toe te voegen. Denk hierbij aan Lego Serious Play, rollenspel, designthinking, podcast maken, green screen filmpjes maken, internationale uitwisselingsprojecten, gamification en faalkunde. 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 31 mei 2023

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.