Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Tara Lenaers

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
Bachelor
Tara Lenaers, (e)scape, Tara Lenaers2
Tara Lenaers, (e)scape, Tara Lenaers2

(e)scape

Mijn afstudeerwerk is een installatie waarmee ik de rust van het kijken naar een nachtlandschap, Zee aanzicht of Zons- op en ondergang probeer te creëren. Deze hebben met elkaar gemeen dat ze gebeuren zonder dat daar invloed op uit geoefend kan worden, dit geeft mij het gevoel van nietigheid waardoor ik alle gedachten en overdenkingen los kan laten en zo de stilte op kan zoeken.

De watercyclus, die in het werk gerepresenteerd wordt door een glazen schaal waarin water circuleert, staat centraal. Dit biochemische proces van het circuleren van water door systeem aarde vergelijk ik met de leerprocessen in het leven. Het meemaken van gebeurtenissen en daar steeds nieuwe dingen door ondervinden is iets wat je hele bestaan door zal gaan; een proces wat, net als de watercyclus, telkens doorgaat en opnieuw begint. 

 

Op zoek naar evenwicht

Door de chaos te deconstrueren in (natuurkundige) wetten en formules kan ik het ongrijpbare waar ik in mijn werk naar opzoek ben grijpbaar maken. De tweede wet van de thermodynamica is de wet van toename van entropie. Deze stelt dat bij elke energie overdracht, energie verloren gaat en de entropie in de ruimte toeneemt. Entropie is de natuurkundige term die de maat van wanorde in een systeem betekend. “Een systeem is in evenwicht als het zijn maximale entropie heeft bereikt. Als een geïsoleerd systeem niet in evenwicht is, zal de entropie toenemen tot het systeem wel in evenwicht is.”(1). Dat evenwicht noemen we een equilibrium (2).

Het zoeken naar een equilibrium is waar mij werk over gaat. Erwin Schrödinger schrijft dat het organisme tijdens het in leven zijn altijd entropie creëert en dat het voor metabolisme (het biochemisch proces van stofwisseling) essentieel is dat het zich hiervan bevrijd (3). Ieder mens is dus op een bepaald moment opzoek naar rust; evenwicht. Echter kan dat evenwicht niet bestaan zonder wanorde, het is een systeem waarin ze elkaar telkens afwisselen; net zoals met energie. 

Om deze reden is mijn werk ook tijdsgebonden, er is een bepaald stuk binnen het condensatie proces wat precies genoeg in beeld brengt om je aandacht vast te houden, maar je niet te overprikkelen. Alles wat daarbuiten valt is niet genoeg om het equilibrium te bereiken. 

 

Mijn grootste inspiratiebronnen zijn de werken van Olafur Eliasson; onder andere The Weather Project had ik graag willen ervaren. De ervaring die hij de bezoeker mee geeft intrigeert me. Zelf is zowel het maken als het ervaren van kunst voor mij een manier om te ontsnappen aan overdenkingen en wat deze van mij vragen. Met name installaties, veranderingen in ruimtes en plekken die afstand creëren tussen jou en de wereld maken indruk op mij. Om die reden wil ik de bezoeker ook een ervaring mee geven.

De tent waar je naar binnen moet dient om resterend licht en andere vormen in de ruimte te verminderen, maar maakt de ervaring ook intiemer en persoonlijker. Een tent kan het gevoel van veiligheid en bescherming oproepen, terwijl je buiten en toch binnen bent. In deze installatie moet je naar binnen om naar buiten te gaan.   

 

1 Marcel Vonk, “Entropie (4): Definitie en Tweede Hoofdwet”, Quantum Univers, 16 oktober 2012, geraadpleegd op 10 mei 2022, https://www.quantumuniverse.nl/entropie-4-definitie-en-tweede-hoofdwet.

2 Michael J. Moran, Howard N. Sharpiro, Daisie D.Boettner & Margaret B. Bailey, Fundamentals of engineering Thermodynamics, (VS, John Wiley & Sons, Inc., 2011), p. 10.

3  Erwin Schrödinger, What is Life?, (Cambrigde: Cambridge University Press, 1967), p. 71. 

Educatief afstuderen

Voor mijn educatieve ontwerp onderzoek heb ik me beziggehouden met hoe je je als beginnend kunst algemeen docent vakbekwaam kan maken. Na de opleiding zijn we het bevoegd het vak te geven, maar de meeste voelen zich hiervoor nog niet vakbekwaam. Tijdens mijn onderzoek leerde ik dat je vakbekwaamheid ontwikkeld door zelf veel met de stof bezig te zijn, dat het belangrijk is dat je de verbanden ziet en weet waar je de stof vandaan haalt.

Aan de hand van de taxonomie van Bloom heb ik een handleiding ontworpen die je als beginnend kunst algemeen docent kunt gebruiken om de (cultuurgeschiedenis)stof eigen te maken door middel van het visualiseren van een tijdlijn. Hierbij word je als student of beginnend kunst algemeen docent begeleid in het zelf aan de slag gaan met de stof. De handleiding helpt belangrijke vragen te beantwoorden waardoor je de verbanden gaat leggen en stof gaat begrijpen. 

Het doel is om voor jezelf een visueel overzicht te creëren over een bepaalde tijdsperiode en de vraag te beantwoorden: ‘wat gebeurde wanneer en waarom?’

Ambitie 

Ik heb altijd gezegd dat ik graag in het onderwijs zou willen werken en dat is nog steeds zo. Ik vind het belangrijk dat een leerling gezien wordt en zie mijn docentrol dan ook als cruciaal om dat te bieden en de leerling te ondersteunen en begeleiden tijdens het leerproces. 

Organisatie is iets waar ik sinds kort kennis mee heb gemaakt en wat ik graag zou willen door ontwikkelen naast mijn beeldende werk. 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 31 mei 2022

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.