Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Gerda Coster

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving deeltijd
Bachelor
Gerda Coster, Natuurlijk Onderwater
Gerda Coster, Natuurlijk Onderwater

EINDWERK: NATUURLIJK ONDERWATER, INSTALLATIE 

Binnen deze installatie laat Coster ervaren wat voor een impact stijgend water kan hebben. Hoe dichtbij mag het water eigenlijk komen? Welke belangen spelen er? Is onze veiligheid nog wel vanzelfsprekend? Overspoelen we in machteloosheid? Ga in gesprek met deze “Pluriversoloog” en vertel je verhaal over hoe jij denkt over dit probleem.

Gerda Coster, Natuurlijk Onderwater

VISIE BEELDEND WERK

Pluriversoloog

Een pluriversoloog bestaat officieel niet. Het is een fictieve rol die Coster aanneemt. Ze zocht al langer naar een titel om haar manier van denken en handelen te kunnen verwoorden. In de basis is een pluriversoloog een verzamelaar die verhalen verzamelt uit verschillende werelden. Deze verhalen komen uit gesprekken van verschillende mensen met diverse belangen die verschillen in mening over maatschappelijke problemen. Deze problemen kunnen gaan over bijvoorbeeld: eenzaamheid, identiteit, plastic soep. Coster zoekt geen oplossing voor problemen maar probeert het in beeld te brengen door het in kaart te krijgen welke werelden eraan deelnemen. De werelden vormen samen het pluriversum. In het pluriversum bestaan oneindig veel soorten kennis, cultuurervaringen en levensvormen naast elkaar in verschillende werelden. Je kunt een pluriversum zien als een benadering tot de wereld die ruimte overlaat voor het samen bestaan van meerdere werelden die wellicht onverzoenbaar zijn en om die redenen respect verdienen. Werelden waar verschillende levensvormen in onderlinge afhankelijkheid van elkaar bestaan.

Gerda Coster, Natuurlijk Onderwater
Gerda Coster, Natuurlijk Onderwater

DOEL

Wat Coster voor zich ziet; aantal ‘pluriversologen’ naast elkaar aan het werk. Het concept Pluriversoloog sterker neerzetten en projectmatig samenwerken aan internationale projecten om zo wereldproblemen te verbeelden. Mogelijk inzetbaar als educatief materiaal op scholen. 

 

Gerda Coster, pluriversoloog

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 31 mei 2022

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.