Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Michiel Bos

Kunsteducatie
Master
Michiel Bos
Michiel Bos

Het Onderwijsritueel   

Achtergrond/visie 

Ik houd ervan om te dwalen in kennis over pedagogiek, filosofie, kunst en rituelen. Ik houd ervan om verbanden te zoeken en iets van de heelheid en verbondenheid van alles in mijn werk zichtbaar en voelbaar te maken.  
Ik laat me graag inspireren door grote denkers en hun visies op de wereld in het algemeen en het onderwijs in het bijzonder. Als onderwijskunstenaar hoop ik daarmee lessen en trainingen te ontwikkelen die wezenlijk bijdragen aan onderwijs voor het opgroeiende kind en de professionalisering van de leerkracht. 

Urgentie   

Wederkerigheid hoort wat mij betreft in de kern van het pedagogisch instrumentarium van het onderwijs. Elk kind heeft in de biografie die voor hem of haar ligt iets te leren en te brengen. Het versterken van de wederkerigheid verbindt het opgroeiende kind met de wereld (de ander en het andere).  
In het onderwijsritueel wordt voelbaar gemaakt dat alles met alles is verbonden. Het onderwijsritueel gaat uit van de beweging tussen het maken van ruimte (even loskomen van jezelf en je ideeën) en het ontvangen van dat wat de wereld te schenken heeft. Het kind kan de wereld begrijpen maar kan ook gegrepen worden door de wereld.  
Als we ons nou iets meer zouden beseffen dat we niet alles over de wereld te zeggen hebben en dat de wereld ons iets te zeggen heeft, dan gaan we misschien anders om met dat wat we in de wereld ontmoeten.  
 
Door aandacht te schenken, tijd te besteden en moeite te doen verbinden we ons met de wereld en kunnen we onszelf en de wereld verwonderen. Tijdens een onderwijsritueel beoefenen zowel de leerkracht als het kind de kwaliteiten van de koster en de sjamaan. De koster staat voor de fysieke zorg en aandacht voor de wereld en de sjamaan staat voor de inspiratie en de begeestering die ons uitnodigt om in dialoog te gaan met de wereld. 



Doel

Met het onderwijsritueel dat door praktijkonderzoek, gesprekken, lesobservaties en literatuurstudie tot stand is gekomen hoop ik een praktijktheorie te hebben ontwikkeld die laat zien hoe aandacht schenken, tijd besteden en moeite doen kunnen bijdragen aan wederkerigheid tussen mensen onderling en de mens en de wereld. 
Het Onderwijsritueel ervaar ik als een bouwwerk dat nog niet af is. Ik wil graag in gesprek komen met mensen over mijn werk om de eventuele waarde van het onderwijsritueel verder te onderzoeken. In dat vervolgonderzoek wil ik begrippen die ik in het onderwijsritueel met elkaar heb verbonden verder vullen, versterken en verrijken. 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 27 juni 2022

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.