Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Onyx Haug

Interieurarchitectuur
Bachelor
Onyx Haug
Onyx Haug

Doelloos spelen

Scriptie

Ruimte om te falen
Door de bewustwording van faalangst onder studenten, ben ik opzoek gegaan naar de oorzaak, want waarom ervaren mensen faalangst? Door deze vraag te stellen ben ik uitgekomen bij het begrip ‘prestatiedruk’. De drang om goed te presteren komt niet alleen vanuit eigenwaardes ‘ik wil het goed doen’, maar ook vanuit heel veel verschillende externe factoren, zoals onderwijs, opvoeding en social media.

Wat we echter door die faalangst vergeten, is dat juist in de ‘faalmomenten’ de mooiste schatten liggen verstopt, de beste leermomenten. Hoe meer de mogelijkheid tot falen wordt ontweken, hoe spannender het wordt. Juist door het proces van falen te herhalen, kan het falen zijn angstaanjagende karakter misschien verliezen. Hopelijk kan het zelfs geaccepteerd worden en zich ontwikkelen tot een plezierig proces waarvan de kwaliteiten worden ingezien.

Om de deelvraag: ‘Hoe kunnen we met behulp van ruimte een andere houding aannemen met betrekking tot falen?’ te beantwoorden ben ik door mijn onderzoek erachter gekomen dat het falen zelf niet het doel moet zijn in de ruimte maar het doelloos spelen.

Visie

Spelen is van vitaal belang. Uit mijn onderzoek is gebleken dat faalangst afneemt wanneer grenzen worden opgezocht. De laatste jaren neemt faalangst toe onder studenten. Falen doen we allemaal, het is iets menselijks. De momenten waarop wij falen zijn ook leermomenten. We gaan soms over onze grenzen, we vallen en staan weer op. In onze huidige prestatiemaatschappij is echter weinig ruimte om te falen, want we moeten succesvol zijn. Kinderen worden behoed voor pijn en falen in de hoop dat zij zullen slagen in het leven en dus gelukkig zullen zijn.

De rubberen tegels op de speelplaats staan symbool voor dit streven. De tegels dienen als bescherming tegen de verwondingen op de knieën en de ellebogen. Daarbij vergeten we dat wanneer een kind valt en zijn knie schaaft, het leert om het trappetje van de glijbaan de volgende keer rustiger te beklimmen.



Als ontwerper vind ik dat studenten meer ‘doelloos’ mogen spelen, dat zij grenzen mogen opzoeken en ontdekken en daarbij het falen accepteren als iets dat erbij hoort. Zo helpt spelen onder andere met het ondersteunen van een optimistische levenshouding, die uitnodigt om nieuwe pogingen te doen. Spelen bevordert bovendien de communicatie tussen mensen.

Geïnspireerd door pop-upboeken heb ik elementen gemaakt, die uitnodigen om te spelen en te ontdekken. Spelen zit soms al in kleine handelingen zoals het open van een pop-upboek. Speelse vormen en kleuren zorgen er voor dat nieuwgierigheid wordt geprikkeld. De gelaagdheid brengt hier ook een toevoeging in. Het maak proces, waarin ik speels en ontdekkend te werk ben gegaan, heeft een grote rol gespeeld. Door op verschillende schalen te werken en de grenzen op te zoeken tussen 2D en 3D.



De elementen zijn een laagdrempelige manier van doelloos spelen, om studenten uit hun comfortabele en functionele ruimtes weg te halen waar gewerkt wordt voor succes. Vast gehouden in deze veilige bubbel wordt de angst voor het falen aangewakkerd en in stand gehouden.  Door Speelse elementen op een openbare plek te zetten, wil ik studenten uitnodigen om uit hun comfortabele bubbel te stappen, om plezier te hebben en te spelen.

 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 28 juni 2022

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.