Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Dodde Schimmel

Graphic Design
Bachelor

17,4 miljoen Laaggeletterden

Scriptie  

Momenteel zijn er 1,3 miljoen Nederlanders laaggeletterd. Daarbij komt dat Nederland de laagste leesvaardigheidsscores van Europa te pakken heeft. Maar liefst één op de vier 15-jarige scholieren riskeert het om op latere leeftijd onder ‘laaggeletterd’ te vallen. Dit brengt natuurlijk talloze gevolgen met zich mee. Denk daarbij aan het niet vinden van een baan, aan schulden en gezondheidsproblemen. Maar dit heeft ook indirecte gevolgen voor onze samenleving. In deze scriptie worden inzichten in de huidige oorzaken, de gevolgen en verschillende handelingen onderzocht.

Het probleem ligt voornamelijk bij het stigma, de lastige signalering en de missende brug naar hulpverlening. Verder kwam ook naar voren dat de meeste initiatieven en oplossingen zich richten op het verbeteren van laaggeletterdheid en zich niet op de kern van het probleem richten; het voorkomen van een achterstand. Wat blijkt is dat uit dezelfde onderzoeken en dezelfde samenwerkingen men geen nieuwe uitkomsten kan verwachten.

 Er mist creativiteit, plezier en samenwerking van mensen uit verschillende disciplines. Kortom; er mist een andere blik en een andere aanpak.

Een aanpak wat zich meer richt op het leesplezier onder scholieren. Waarbij er ruimte is voor meer verantwoordelijkheid, eigen invulling en aansluit op de eigen levensfases. Wat prikkelt en zich richt op interesse in plaats van leesniveau en wat mede door speuren en creativiteit, ontstaat.  

Visie

Als grafisch ontwerper ben ik mij bewust van de impact van diverse communicatiemiddelen en voel ik mij verantwoordelijk om op deze wijze iets bij te dragen aan maatschappelijk relevante thema’s zoals laaggeletterdheid. Mijn drijfveer is dat iedereen kan meedoen in onze samenleving, altijd en overal. Het heeft mij enorm verrast dat een groep van 1,3 miljoen Nederlanders een lees-/en of schrijfachterstand heeft, waardoor deze groep lastig te bereiken is. 

Door in verschillende onderzoeken te duiken en met mensen te spreken uit diverse vakgebieden, zoals bijvoorbeeld het taalinstituut, stichtingen, docenten Nederlands van middelbare scholen en docenten primair onderwijs alsook met mensen vanuit het creatieve werkveld (ontwerpbureaus), kwam de kern van het probleem sneller aan het licht.

 

Doel

Met dit project hoop ik bij te dragen aan meer leesplezier onder jongeren en scholieren. Om op een andere manier naar taal te kijken en jongeren/scholieren los te breken van de huidige alledaagse norm in een opdracht waarbij er juist van alles mogelijk is. Ze leren de teugels in eigen handen te nemen en zodoende iets nieuws te creëren. 

Het eindwerk ontstond door gesprekken met de docenten, het samenwerken en ondersteunen van verschillende klassen. Vanuit het verzamelen van de verhalen tot aan het ontwerpen van het groeiende boek.

Het uiteindelijke doel van dit project is dat het boek blijft groeien naarmate er meer mensen deelnemen. Het is een onderwerp dat in beweging moet blijven. Net zoals dit bij de basisvaardigheden van belang is.

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 24 juni 2022

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.