Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Priscilla Aarts
Priscilla Aarts

Verborgen goud

Scriptie

E-waste, wat moet je ermee?

E-waste is alles waar een stekker aan zit of een batterij in gaat, dat vervangen of verouderd is. Dit is wereldwijd de snelst groeiende afvalstroom. Nederland heeft van alle producten die op de markt gezet worden, als inzameldoelstelling 65%. Dit streven is alleen nog nooit gehaald. Het inzamelpercentage blijft rond de 48% hangen, wel wordt er elk jaar steeds meer ingezameld voor recyclen. Dit is allemaal nog te weinig. Veel oude apparaten die worden ingeleverd voor de tweedehandsmarkt of apparaten die in het illegale circuit belanden, worden gedumpt op afvalbergen in ontwikkelingslanden met alle gevolgen van dien. In Nederland merken we vrij weinig van de gevolgen van deze dumpingen, want het is een ver van ons bed show. Maar de gevolgen zijn toch groter dan waar wij ons bewust van zijn. Doordat er te veel apparaten op die afvalbergen belanden, of apparaten die op zolders blijven liggen kunnen de kostbare materialen niet gerecycled worden. De mijnen waar deze materialen uit gehaald moeten worden, raken steeds leger. Als er niet genoeg gerecycled wordt, kunnen er op een gegeven moment geen nieuwe apparaten geproduceerd worden, terwijl de vraag daarna blijft stijgen.

 In mijn scriptie heb ik het probleem rondom e-waste onderzocht. Ook heb ik de rol van producenten onderzocht en ben ik erachter gekomen dat ik als grafisch ontwerper hier niet veel aan kan veranderen, omdat het veel productontwerpers ook niet lukt. Producenten willen blijven verdienen en dat is het makkelijkste door te zorgen dat apparaten kort meegaan. Hier zit wel een kleine verandering in, doordat er ook steeds meer tegengeluiden komen. De rol van consumenten kan wel veel groter worden, dit is daarom de groep waar ik mij op richt met mijn eindwerk. In mijn scriptie ben ik erachter gekomen dat er al best veel projecten en oplossingen zijn om e-waste te recyclen. Maar er wordt nog te weinig gebruik van gemaakt of mensen weten niet dat dit kan en waar dit kan. Ook veel campagnes die gaan over recyclen, gaan meestal niet over deze afvalstroom.

 

Visie

Voor ik start met een ontwerp, doe ik altijd eerst grondig onderzoek naar dat onderwerp. Ik vind het belangrijk om eerst alle feiten op een rij heb. Op deze manier kan je een verhaal beter en duidelijker vertellen. Daarom heb ik onderzoek gedaan naar e-waste. Afval is altijd al een grote interesse van mij geweest omdat je er overal mee in aanraking komt en dat wordt steeds erger. Je ziet veel afval op straat liggen en dat wordt steeds meer. Thuis creëer je ook veel afval omdat alles wat je koopt verpakt is. Ik vind het belangrijk om zelf zoveel mogelijk te doen om de gevolgen voor het milieu te beperken, zoals bijvoorbeeld producten kopen zonder plastic verpakking en het gebruiken van een bamboe tandenborstel.

 

Mijn project is een bewustwordingscampagne over de waarde dat e-waste heeft met een oplossing die al bestaat en goed werkt voor plastic, blik en glas. Namelijk statiegeld. Statiegeld kan ik als ontwerper niet doorvoeren omdat dit iets is wat politiek geregeld moet worden, maar ik kan wel laten zien dat het een goede oplossing is voor dit probleem. Bij plastic is al te zien dat statiegeld ervoor gezorgd heeft dat er veel meer wordt ingeleverd voor recyclen. Daarom zou dit ook voor alle oude apparaten moeten zijn, niet een korting zoals sommige winkels hebben. Maar een landelijk statiegeldsysteem wat in de prijs van apparaten verwerkt wordt en de consument dus weer terugkrijgt als die het op de juiste manier ingeleverd heeft.

In mijn werk gebruik ik altijd veel illustraties. Voor de stijl van de illustraties en de kleur heb ik mij laten inspireren door de printplaat. Een onderdeel wat in veel elektrische apparaten zit. Voor de stijl en communicatie heb ik ook veel gekeken naar de infographics van Karin Schwandt en naar de illustraties van Otto Neurath. Deze ontwerpers laten op een duidelijke en simpele manier zien hoe dingen werken of wat de feiten zijn. Dit heb ik zelf ook toegepast in de illustratiestijl en de infographic die ik gemaakt heb. De infographic was de basis waaruit ik het maken van de campagne gestart ben. Hierin staat alles wat ik consumenten wil vertellen en alle delen hiervan komen in de verschillende uitingen van de campagne terug. 

In de campagne belicht ik niet alleen de waarde die oude apparaten hebben voor het productieproces, maar ook de oplossingen die er al zijn, zoals de inleverbakken in winkels, de milieustraat en de mogelijkheid om het aan de postbezorger mee te geven. Veel oplossingen zijn namelijk onbekend bij mensen, ook ik wist voor ik dit onderzoek ging doen niet van alle oplossingen af. In de campagne richt ik mij op de kleine huishoudelijke apparaten, van televisies tot lampjes en van mixers tot batterijen. Dit omdat grote apparaten, zoals bijvoorbeeld koelkasten, al door de bedrijven waar je deze koopt opgehaald worden en de kleine apparaten niet.

Doel

Mijn doel is om consumenten bewust te maken van wat voor materialen er in oude apparaten zitten, waarvan het heel belangrijk is om die te blijven recyclen. Ze bewust maken dat bij het inleveren van oude apparaten statiegeld gekregen zou kunnen worden en dat op deze manier alle toekomstige generaties en de consumenten van nu zelf de nieuwste apparaten kunnen blijven aanschaffen doordat alle materialen beschikbaar blijven en niet meer vergeten worden.

 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 24 juni 2022

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.