Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Vlisco: Made in Holland, Adorned in West Africa, (Re)appropriated as Dutch Design

Artikel
Fashion

Samenvatting: Terwijl het idee van 'Afrika' soms een inspiratiebron is voor merken en ontwerpers die zich op de westerse markt richten, zijn de kleurrijke wasprenten van het Nederlandse bedrijf Vlisco historisch gezien gemaakt voor West- en Centraal-Afrikaanse consumenten. Deze stoffen, ontworpen en geproduceerd in Nederland, zijn verbonden geraakt met de Afrikaanse cultuur en identiteit. Het bedrijf Vlisco, dat in 1846 werd opgericht, richtte zich op Nederlands-Indië en later West- en Centraal-Afrika als exportmarkten. Toch speelt Vlisco vandaag de dag een steeds grotere rol in de westerse mode, kunst en design. Daarnaast heeft Vlisco recentelijk samengewerkt met gerenommeerde Nederlandse ontwerpers als Viktor&Rolf, waarbij de met was bedrukte modestoffen actief (opnieuw) worden toegeëigend als Nederlandse stoffen. In dit artikel onderzoek ik de verschillende lagen van culturele (her)toe-eigening, en de diepgewortelde 'culturele hybriditeit', die ten grondslag liggen aan Vlisco's met was bedrukte modestoffen. De meest recente vorm van culturele (her)toe-eigening is de wijze waarop Vlisco zich presenteert binnen de context van Dutch design. In dit artikel richt ik me op de hybride culturele dynamiek die ten grondslag ligt aan de opvoering van Afrikaansheid – en recent Nederlandsheid – door het gebruik van Vlisco's stoffen in de context van het huidige geglobaliseerde modesysteem.

Citeren: D. Bruggeman, ‘Vlisco: Made in Holland, Adorned in West Africa, (Re)appropriated as Dutch Design’, Fashion, Style and Popular Culture, vol.4 nr.2, 2017: 197-214.