naar verhaaloverzicht
25 juni 2025

Creatiever met een sjulp

Hoe ziet een Sjulp, Flump of Mertoe eruit? DBKV-student Indy Mol vroeg leerlingen na te denken over deze fantasiewoorden en welke abstracte vorm daarbij hoort. “Dat maakt gedachtensprongetjes mogelijk. Het opent je brein voor nieuwe oplossingen.” 

 

Leren en associëren

Voor haar educatief onderzoek onderzocht Indy waarom creativiteit niet bij elk kind vanzelf op gang komt. Ze keek naar groepsveiligheid, schoolsystemen en mentale ruimte. Het spel dat ze hierbij ontwikkelde, nodigt uit tot associëren. “Dat activeert het creatieve denken. Het haalt je even uit die controlemodus, zodat je iets nieuws kunt proberen.”

Tegelijkertijd deed ze onderzoek naar het vrouw-zijn en wat maakt dat dit soms zo zwaar voelt. Theorie en filosofie gingen samen met beeldend werk. Haar beeldende eindwerk komt voort uit onderzoek dat ze deed voor zichzelf en dat niets met haar educatief onderzoek te maken heeft. Een onderscheid dat Indy steeds probeert te maken: de grens tussen haar makerschap en docentschap.

Soms lijkt alles verweven en dan moet je ook durven zeggen: dit is echt van mij.” 

Reflecteren in het klaslokaal

In de afgelopen vier jaar heeft Indy zelf ook momenten meegemaakt waarin ze vastliep en de creativiteit niet meer zo wilde stromen. "De meest waardvolle momenten waren juist toen ik het even niet meer wist." Door dát eerlijk uit te spreken naar haarzelf en haar begeleiders, voelde ze weer ruimte voor nieuwe inzichten en andere invalshoeken.

"Het is vooral een proces dat je met jezelf doorgaat."

Positiviteit en een goed gevoel zijn voor Indy een belangrijke basis. In haar beeldende werk en in haar werk als docent. Niet alleen hard werken, maar er ook samen iets van maken, samen leren. “Als er wordt gelachen. Dan ga ik vrolijk naar huis.” 

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving

Volg Indy

Instagram