Jada’s geluid
"Ik heb een bepaald gevoel nooit kunnen plaatsen. Waarom werden bepaalde vragen wel aan mij gesteld en niet aan een ander? Wat zorgde ervoor dat ik in een groep toch vaak als enige werd aangesproken? Die opstapeling van dingen zorgde ervoor dat mijn ongeplaatste gevoel evolueerde naar frustratie. Ik heb dit nooit weten te uiten, en als vrouw van kleur ben ik altijd bezig geweest mij zo goed mogelijk uit te leggen en aan te passen zodat alleen mijn huidskleur nog 'buiten de boot' viel. Nu is het tijd om mijn geluid te laten klinken."
Makende speler
De voorstelling waar Jada mee afstudeert aan de Toneelschool heet My Name. "In deze voorstelling deel ik mijn persoonlijke verhaal door middel van muziek, dans, zang en zelfgeschreven teksten," vertelt ze. "Ik ben een makende speler die zich bezighoudt met maatschappelijke onderwerpen. Ik vind het belangrijk dat er nieuwe verhalen gedeeld worden en houd mij bezig met emancipatie." Symboliek speelt een grote rol in Jada’s werk, waarbij ze hoopt dat mensen de boodschap begrijpen.
Dit is mijn verhaal, mijn stem. Het is belangrijk dat ik het vertel en ik ben er klaar voor om mijn geluid te laten klinken."
Een fijn maakproces
Het proces van het maken van My Name begon al in het derde jaar van de Toneelschool. In dat jaar schrijven alle Toneelschool-studenten een afstudeerplan, waarin ze uiteenzetten hoe ze hun afstudeerprogramma willen vormgeven. "Ik werkte vanuit intuïtie en persoonlijke ervaringen vertaalde ik naar woorden en theatrale beelden", zegt Jada. “Ik vond steun en inspiratie in gesprekken met mijn moeder (mijn beste vriendin!), vrienden van kleur en mijn eindregisseur Priscilla Vaudelle.”
“Ik heb een enorme klik met Priscilla. We hebben dezelfde manier van werken. Het maakproces liep als een malle. Ik voelde me veilig en kon persoonlijke dingen delen die ik met anderen niet eens gedeeld heb. Priscilla gaf me gouden tips en ik ben heel blij dat ik haar gevonden heb. Het klinkt misschien cliché, maar ze voelt als familie.”
Acteur worden
Jada wist al op jonge leeftijd één ding zeker: ze wilde acteur worden. "Thuis optreden op verjaardagen deed ik altijd”, herinnert Jada zich met een nostalgische glimlach. “Ik begon op zevenjarige leeftijd met theater bij Jeugdtheater Rabarber in Den Haag en later ben ik mbo gaan doen.” Na haar tijd op de mbo-theaterschool in Rotterdam besloot Jada auditie te doen bij verschillende toneelscholen. "Uiteindelijk vond ik de juiste match bij de Toneelschool in Arnhem."
Toen ik auditie deed bij de Toneelschool, dacht ik: hier moet ik zijn. Het voelde zo warm en betrokken. Er werd echt met je gewerkt.”
Persoonlijke groei
De tijd op de Toneelschool was confronterend en ook transformerend voor Jada. "Ik werd me bewust van mijn identiteit als vrouw van kleur en voelde soms alsof ik twee opleidingen tegelijkertijd volgde”, vertelt ze. “Ik groeide namelijk als acteur en als individu.”
Na mijn afstuderen blijf ik doelen stellen voor mezelf.”
Dromen worden werkelijkheid
Jada heeft, zoals de meeste Toneelschool-studenten, al werkzekerheid. “Ik heb tot 2025 in ieder geval werk.” En wát voor werk: Jada speelt in Goede Tijden, Slechte Tijden en ze maakt deel uit van theatergezelschap Bonte Hond in Almere, waarmee ze de voorstelling De Zijlijn – over vrouwenvoetbal en emancipatie – zal spelen.
Nieuwe doelen
"Na mijn afstuderen blijf ik doelen stellen voor mezelf”, zegt Jada vastberaden. "Met een droom om in internationale films of series te spelen en een personage te vertolken waarbij mijn identiteit als vrouw van kleur niet centraal staat." Jada’s droomrol? “Een personage waarbij het vrouw van kleur zijn er is, maar dat het er niet per se over gaat. En dan het liefste in een actiefilm, of een mooie (film)bewerking van een roman.”
Meer dan een vak leren
Met een kunstopleiding bij ArtEZ, zoals de Toneelschool, leer je een vak én word je onderweg geholpen in je persoonlijke ontwikkeling. Het studieprogramma van de Toneelschool is gericht op groei naar zelfstandigheid, zodat jij samen met anderen het werkveld kunt vormgeven.
Toneelschool