naar verhaaloverzicht
20 mei 2022

In VORM van VIER

Terwijl het decor van hun eindvoorstelling bijna klaar is, weet een viertal afstudeerstudenten van de Toneelschool van ArtEZ Arnhem nog niet waar hun voorstelling over zal gaan. Wat bezielt deze spelers?

Geen paniek, werken vanuit vorm blijkt een bewuste keuze voor finals-studenten Toneelschool Roos Bottinga, Eefje Paddenburg, Gina van Os en Sam van Hulst. Gina: “We werkten al eerder vanuit vorm, een samenwerking om dit verder te onderzoeken voelde logisch. Sam: “We vullen elkaar heel goed aan. We gebruiken een andere werkvorm om tot inhoud te komen. Naast een narratief vertellen beeld, muziek en belichting belangrijke onderdelen van een verhaal. Het decor is voor ons dit keer een heel belangrijk onderdeel.”

Fantasie prikkelen

Volgens Gina wordt de voorstelling een hersenoefening in associëren. “Noodzakelijk voor een weldenkende geest”, aldus Roos. Gina: “We willen de fantasie van het publiek prikkelen.” Voor Roos is doen wat ze leuk vindt net zo belangrijk als de filosofische beredenering achter de voorstelling. “Sam en ik wilden ons al langer in een loods opsluiten om achterdoeken schilderen. We zijn letterlijk makers, lopen het liefst de hele dag met een lijmpistool in onze handen. Ons stuk voelt als een anarchistische vorm van theater maken. Dat vind ik leuk. Het schuurt op het vlak dat je het niet helemaal snapt, maar wel tot het einde geboeid blijft. Als dat laatste niet lukt, zijn we te ver gegaan.”

Voor inhoudelijk en conceptueel advies schakelt het viertal de hulp in van regisseur Mart van Berckel en Simon Boer. Roos: “Bij Mart voelden we meteen de gezamenlijke liefde voor beeld. We leren van hem veel over de conceptuele wereld erachter.” Simon is innovatief en inspireert het gezelschap om anders te denken. Eefje: “Omdenken zorgt voor verrassing en vernieuwing, zowel richting het publiek als in onze eigen manier van werken.” Sam: “We hopen andere makers te inspireren om op een vernieuwende manier tot een verhaal te komen.”

“Het toneel is een plek waar je alle regels kunt ontstijgen.”

Toneel voelt als een ‘escape from reality’ voor de spelers. Sam: “Er bestaat al veel realisme. Waarom zouden we dan op het toneel een realistische huiskamer nabootsen? Juist die andere werkelijkheid spreekt tot de verbeelding.” Eefje: Het theater is een plek waar je alle regels kunt ontstijgen. Een soort kinderspel waarin je een code afspreekt dat alles mag. Even doen alsof is een fijne ontsnapping aan de werkelijkheid, het werkt heel bevrijdend.”

Dat het viertal dit werk maakt, wil niet zeggen dat ze alle de antwoorden hebben. Roos: “Ook al is het ons eindwerk, het kan mislukken. Dit experiment en onderzoek zijn enorm leerzaam voor ons afstuderen.” Gina: “We nodigen het publiek uitnodigen om er open in te gaan en net zo vrij te denken als wij.” Sam: “Natuurlijk hopen we wel dat het publiek ons werk mooi vindt. Als je alles zelf maakt is het ook je kunstwerk.”  

We zochten het viertal later nog eens op tijdens hun repetities voor de voorstelling die uiteindelijk de titel Passe Partout is gaan dragen. Neem een kijkje achter de schermen: