Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Nienke Kapteijns Vlot

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
Bachelor
DBKV_NienkeVlot_01.jpg
Nienke Vlot

Educatief afstuderen

Welzijnswerkers hebben zichzelf als instrument in hun werk. Mbo-studenten Welzijn worden geacht hun zelfkennis te ontwikkelen tot op professioneel niveau. Binnen de sector Welzijn speelt reflecteren een essentiële rol binnen het curriculum. Reflecteren gebeurt voornamelijk middels theoretische modellen. Kijken naar kunst is een manier om in de innerlijke spiegel te kijken en persoonlijke zaken te ontdekken. Ik heb een routekaart ontwikkeld waarmee mbo-studenten Welzijn op hun eigen niveau hun reflectie kunnen aanpakken en daarbij altijd gebruik maken van het kijken naar kunst. De stappenkaart bestaat uit de theorie van Allain de Botton, de vragenpiramide van Monique Fischer, de kernkwadranten van Ofman en de beroepsmonitor van de sector Welzijn.

Visie educatie

Beeldend onderwijs gaat voor mij over de vraag: hoe kan ik op muzische wijze bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van jongeren? Creatief en oplossingsgericht denken zijn daarbij de belangrijkste eigenschappen die jongeren nodig hebben, om zoveel mogelijk kansen in hun latere leven te kunnen benutten. Technische vaardigheden vind ik vooral nodig om leerlingen tools te geven zichzelf op persoonlijk passende wijze te kunnen uiten. Tijdens mijn afstudeeronderzoek ben ik steeds meer tot de overtuiging gekomen dat kunst inzetten als middel, niet per se zo beledigend hoeft te zijn als dat ik aanvankelijk vond. Het doet het gegeven kunst juist recht dat ze een daadwerkelijk onderdeel wordt van het gewone leven van jongeren. Kunst zou daarmee ook veel breder in het onderwijs ingezet kunnen worden, door bijvoorbeeld het kijken en bespreken van kunstwerken.

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.