Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Mirjam Dijkstra

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving op Maat
Bachelor
MirjamHEADER Mirjam Dijkstra def
Het laatste ei | Mirjam Dijkstra

BEELDEND WERK

In mijn kunstenaarschap vind ik het belangrijk om maatschappelijke thema’s te onderzoeken die mij persoonlijk raken. Thema’s die aandacht verdienen. De rol van de vrouw is hierin altijd belangrijk geweest. In 1996 ben ik afgestudeerd als modeontwerper met een collectie waarin ik de kijk op vrouwen, en het (voor)oordeel wat daaruit voorkomt, bekritiseer. In mijn 1e jaar bij deze opleiding heb ik de installatie ‘het lege nest’ gemaakt. Hierin heb ik de verwerking van een miskraam verbeeld in een serie foto’s, een ‘troostkleed’ gemaakt van katoen met ruwe wol en coconachtige vormen van ruwe wol die symbool staan voor de lege baarmoeder.

Ik ben een kunstenaar die zich niet aan één medium verbindt, maar tijdens het beeldend proces verschillende materialen en technieken onderzoekt en daarmee experimenteert. Ik werk vanuit mijn eigen gevoel en speel net zolang totdat mijn gevoel zegt dat het klopt. 

Dit examenjaar is video mijn hoofdmedium. Ik heb dit medium afgelopen jaar ontdekt en dit heeft nieuwe mogelijkheden voor mij geopend. Spelen met bewegend beeld vind ik fascinerend. De kracht van vertraging om daardoor focus te kunnen leggen op één handeling, op één emotie, is voor mij een manier om dichter bij mijn eigen emoties te komen en daarmee het contact met de toeschouwer te zoeken.

Het laatste ei | Mirjam Dijkstra

HET LAATSTE EI | Examenwerk

 
‘Dan is jouw vruchtbaarheid passé,
Geen eitjes meer die springen
geen schildjes, geen spiraaltjes ook,
of andere hebbedingen.
De keuze voor geen kinderen is dan niet meer aan jou.
die ligt op het kerkhof, begraven naast berouw.’
 
(uit het gedicht ‘Het Climacterium’ van Marijke Boon)

 

In mijn examenwerk ga ik op zoek naar de diepere beleving van de overgang. Voortkomend uit mijn eigen frustraties en emotionele onrust heb ik onderzoek gedaan naar verschillende zienswijzen die dit natuurlijke proces, deze natuurlijke transitie, behandelen.

Het is een zoektocht geworden waarbij ik gedurende het proces geconfronteerd werd met mijn eigen verdriet, neerslachtigheid en woede. Emoties die, nu ik in de overgang kom, door schommelingen in mijn hormoonhuishouding extra versterkt worden. 

In mijn videokunst laat ik op verschillende manieren die emoties zien. Het is een persoonlijk verhaal waarin ik de toeschouwer meeneem. Zij kunnen deze emoties herkennen of juist niet, ze kunnen erdoor verward raken, ongemak voelen of erdoor geëmotioneerd raken. Ik hoop met mijn werk mensen te raken zodat thema’s als het verdriet van de overgang en vrouwelijke woede bespreekbaar worden. Het is een uitnodiging tot een gesprek.

Ik ben niet boos | Mirjam Dijkstra

 

VISIE OP KUNSTEDUCATIE

Zoals Plato ooit schreef vindt wijsheid zijn oorsprong in het verwonderen. Door ons te verwonderen gaan we vragen stellen en op onderzoek uit. Verwondering zit in ons allen en is de basis voor verdieping, vernieuwing en vooruitgang. Daarnaast stimuleert het onze zintuigen en ons brein.

Kunsteducatie gaat in mijn ogen over het maakproces, maken vanuit zintuigelijke beleving, maken vanuit verwondering voor de wereld om ons heen. Voorbij ouderwetse kaders, regels en resultaatgericht onderwijs. Ik ben een voorstander van onderzoekend en omgevingsgericht onderwijs waarbij grenzen vervagen tussen vakken en waarbij ruimte en tijd is om te (ver)dwalen en te scharrelen. Bij voorkeur in de buitenlucht, in de natuur.

 

EDUCATIEF AFSTUDEER PRODUCT

Voor het educatief afstuderen heb ik een wandeltocht ontwikkeld voor jongeren die aansluit bij mijn visie op onderwijs. Deze tocht ‘Get lost & wonder’ (verdwaal en verwonder) is een interactief spel waarbij ontdekken, verwonderen, vrijheid en autonomie centraal staan. Door middel van een routekaart kunnen jongeren op elk moment, op elke plek een route lopen waarbij ze zelf invloed hebben op het verloop, kunnen verdwalen en verwondert kunnen raken door wat ze tegenkomen. Onderweg zijn er opdrachten die hen op een andere manier de omgeving laten beleven. Mijn doel hiermee is om jongeren op een speelse wijze meer naar buiten te krijgen en hen bewust te maken van hun leefomgeving, buiten de schermpjes van hun mobiele telefoon.

Instagram: @getlost_and_wonder

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 12 juni 2023

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.