Milou Stalpers

Naam: Milou Stalpers
Geboortedatum: 06-09-2002
"Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up." – Pablo Picasso
Wie ben je als docent/maker?
Ik ben een interdisciplinair werkende artisteducator die liever een sfeer of gevoel overbrengt dan een verhaal dat van A tot Z loopt. Ik gebruik theater, dans en beeldende kunst als middelen om iets aan te raken wat je niet altijd kunt benoemen, maar wel kunt voelen.
In mijn maker en docentschap staat beleving centraal. Ik zie kunst als een manier om te onderzoeken, te voelen en te reageren op de wereld om ons heen. Als docent wil ik ruimte creëren waarin kinderen en jongeren zichzelf mogen zijn, experiment mogen aangaan en hun eigen vormen van expressie ontdekken en hierin zichzelf en elkaar ontmoeten. Niet het eindresultaat, maar het proces staat centraal.
Ik geloof in leren vanuit doen, voelen en reflecteren. Mijn lessen zijn open, onderzoekend en visueel. Ik werk vanuit de overtuiging dat kunst geen bijzaak is, maar een noodzaak; voor zelfontwikkeling, voor verbinding en voor het begrijpen van een complexe wereld.
Wat inspireert of fascineert je?
De wereld fascineert mij. Hoe we met elkaar omgaan, hoe we betekenis geven aan wat we zien en meemaken, en vooral: het concept ‘waarheid’. Wie bepaalt eigenlijk wat waarheid is? En wat gebeurt er als meerdere waarheden naast elkaar bestaan?
Daarnaast ben ik een enorme beeldende maker. Mijn fascinatie voor schilderkunst is daarin leidend: de manier waarop emotie en gevoel in één beeld gevangen kunnen worden, en hoe kunstenaars met kleur, textuur en techniek verhalen vertellen zonder woorden. Die beeldtaal neem ik mee in mijn eigen werk. Schilderkunst leert me dat je met weinig iets groots kunt zeggen, iets dat niet per se uitgelegd hoeft te worden, maar wél gevoeld.
Ook dans speelt daarin een grote rol. In dans worden weinig woorden gesproken, maar des te meer gedeeld met het lichaam. Beweging als expressiemiddel is voor mij even krachtig als beeld en taal. Daarom combineer ik graag dans, theater en beeldende kunst om ervaringen te creëren die niet alleen begrepen worden, maar ook lichamelijk en emotioneel binnenkomen.
Wat is je ambitie/toekomstwens?
Als we het echt hebben over een wens dan:
In de toekomst droom ik van een eigen café: een plek waar kunst en mensen samenkomen. Niet zomaar een horecazaak, maar een huis voor de kunsten, met verschillende ruimtes waar kunstenaars kunnen werken, experimenteren en presenteren. Een plek waar interdisciplinaire
ontmoetingen ontstaan, en waar de grens tussen maker en publiek vervaagt.
Wat ik het allerliefst wil, is kunst dichter bij de mens brengen, maar ook: de mens dichter bij de mens. Door kunst als middel in te zetten om écht contact te maken, om werelden te openen en om nieuwe perspectieven te laten ontstaan. Ik geloof dat kunst een ruimte kan zijn waarin mensen zichzelf en elkaar kunnen ontmoeten; soms in stilte, soms in verwondering, soms in gesprek.
Mijn café is daarin geen eindpunt, maar een doorlopende uitnodiging: aan makers om te creëren, aan voorbijgangers om te blijven staan, aan buurtbewoners om mee te doen. Een plek die leeft, ademt en beweegt; net als de mensen die erin komen.
Gender in beweging
''De transformatieve kracht van gender wissel in bestaand theaterstukken''
Vertel iets over je profilering/onderzoek.
Hoe verandert een verhaal als een personage van gender wisselt? En wat onthult dat over onze ideeën van man, vrouw en macht?
Mijn onderzoek richt zich op genderswaps in het theater. Door klassieke teksten te herspelen met een andere genderverdeling, worden ingesleten patronen blootgelegd en nieuwe perspectieven geopend. Wat gebeurt er als een vrouwelijke Hamlet op het toneel staat? Of een mannelijke Medea
Stages:
- Jaar 4: Educatie stagiair bij maas theater en dans en productie bij jongeklei
- Jaar 3: Educatie kinderboeken en literatuur museum
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 2 juni 2025
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.