Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

"Mijn droom is ooit in de New York Times te staan"

De ene student is de andere niet. Sommigen kijken alleen naar de opdracht die ze voor deze dag moeten maken. Anderen zijn ambitieuzer. Die zijn al tijdens hun studie druk bezig met de periode die daarna komt. Julia Gazenbeek, Illustration Design Zwolle, hoort duidelijk tot de laatste categorie. Geen wonder dus dat haar eerste betaalde redactionele illustraties al zijn gepubliceerd. “Mijn droom is ooit in de New York Times te staan.”

"Mijn droom is ooit in de New York Times te staan"

Op het moment dat het gesprek plaatsvindt, is Julia nog niet afgestudeerd. Maar ze maakt zich geen zorgen: haar werk is goed, alleen de jas waarin ze het presenteerde moest nog worden verbeterd. Julia: “Met je eindproduct moet je jezelf laten zien, en moet je tonen wat je in je mars hebt. Ik heb gekozen voor een krant als presentatievorm voor mijn redactionele illustraties.”

Gepubliceerd werk

Ze maakte in de loop der tijd veel uiteenlopend werk, maar de redactionele illustraties bevielen haar erg goed en daar gaat ze ook mee door. “Ik was al tijdens de opleiding erg ondernemend. Zo heb ik contacten gelegd met de art director van Trouw. Voor die krant heb ik schaduwopdrachten mogen doen, waardoor ik heb geleerd hoe ik over mijn werk moet communiceren, en heb ik ook daadwerkelijk gepubliceerde opdrachten gedaan.”

Humor, ademruimte en luchtigheid

Julia is altijd erg serieus met haar werk bezig geweest. Tot ze erachter kwam dat ze misschien iets te diep opging in haar onderwerpen. Ze verdronk erin. “Toen heb ik een stapje terug gedaan en heb ik ervoor gekozen om nog wel onderwerpen aan te pakken die betrekking hebben op mezelf, maar er niet meer zo totaal in op te gaan.” Julia kreeg ruimte voor meer humor, meer ademruimte, meer luchtigheid. En dat maakte haar werk beter. “Als je zo serieus met je werk bezig bent, maak je het persoonlijk en dat zorgt ervoor dat je kwetsbaar bent voor kritiek. Daar ben ik nu overheen.”

Krant

De krant die ze als eindexamenwerk heeft gemaakt, gaat over behoorlijk uiteenlopende onderwerpen: corona, films, vleesvervangers, criminele oma’s, enzovoort. “Overal heb ik redactionele illustraties bij gemaakt. De artikelen over deze onderwerpen staan niet in de krant. De artikelen inspireren mij, werken samen met mijn werk, maar zijn niet het belangrijkste,” verklaart Julia.

Koppig

Ze is gedurende de hele opleiding best koppig geweest. “Zo ben ik nu eenmaal, dat verander je niet zomaar. ArtEZ Zwolle heeft bijvoorbeeld best wel een ‘fine art’-benadering van design, terwijl ik altijd behoorlijk commercieel denk.” Toen ze binnenkwam op de opleiding stond ze weinig open voor die andere benadering, maar nu, vierenhalf jaar later, begrijpt ze die beter. “De Academie zoekt de grenzen van creatieve kunde en dat is wat een opleiding moet doen. Het maakte dat ik de balans moest zoeken tussen carrière maken en kunstenaar zijn.”

Creatieve omgeving

Op ArtEZ vond Julia een omgeving waar iedereen heel creatief is. Zowel docenten als medestudenten. “Dat is heel waardevol en het stimuleert je erg. Al heb ik lang niet alles voor zoete koek geslikt. Ik vroeg vrijwel altijd naar het waarom van dingen. Maar dat is ook goed, het maakt het werk beter. Ik weet niet of ik zonder de Academie zo goed zou zijn geworden in mijn werk.”

The New York Times

Julia wist al halverwege de opleiding dat ze zich het best kon richten op redactioneel illustreren. In het afgelopen jaar heeft ze zich daar dan ook zoveel mogelijk op gericht. “Het blijkt dat ik in die vorm het beste mijn ei kwijt kan. De komende tijd zal ik me blijven richten op redactionele illustraties en proberen er betaalde opdrachten uit te halen. Mijn droom is ooit in de New York Times te staan. Als dat lukt ben ik happy en heb ik bereikt wat ik wil bereiken.”