Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
IN AD Marieke van Haaren
IN AD Marieke van Haaren

dysLexie

Tijdens mijn basisschool periode werd er bij mij een ernstige vorm van dyslexie geconstateerd die destijds maar een paar procent van de Nederlandse bevolking had. Doordat er al vroeg een stempel op mij persoon werd geplakt had dit een grote impact op mijn leven.  Maar wat heeft dit nu precies voor effect op je dagelijkse functioneren, in je werk, sociale omgeving en opleiding? Door het inschakelen van een dyslexie coach werd ik geïnformeerd over het dyslectisch-brein en kreeg ik tools om hiermee om te gaan. Dit heeft mij geïnspireerd voor mijn afstudeerproject.

Doel

De impact en effect van dyslexie op het algemene functioneren, fysiek laten ervaren zodat er meer inzicht/erkenning ontstaat en voor niet dyslectici begrip/kennis. Doordat bezoekers (dyslectici en niet dyslectici) door mijn ontwerp lopen en in de verschillende units en plekken uitleg krijgen over het dyslectisch-brein kunnen zij ervaren hoe dit werkt. Dit is nodig omdat de impact nog wordt onderschat en niet altijd duidelijk is welke symptomen hierbij horen. Deze ervaring kan een laagdrempelige voorloper zijn voor een coachgesprek.

Visie

Mijn ontwerp is in het geheel gebaseerd op een aantal facetten die bij dyslexie horen. Ik heb hierbij gelet op vormgeving, kleuren, opstelling en materiaalgebruik. De bezoeker doorloopt de verschillende units waarbij de gesproken teksten ondersteunend zijn aan de inhoud van de units en de omgeving. Alles heeft een reden en de bezoeker zal in het brein meegenomen worden om dit te ervaren. Tevens geeft dit ook de mogelijkheid om inzicht te krijgen zodat er kennis en erkenning ontstaat. De visie van mijn ontwerp is dan ook om dyslectici een gelijkwaardige plek te geven binnen de maatschappij waarbij begrip, aanpassingen en erkenning een belangrijke rol spelen. Dit kan gerealiseerd worden als er meer kennis beschikbaar is. Mijn ontwerp kan hierbij een belangrijke rol spelen.

 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 12 juni 2023

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.