Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Kristelvanmontfort-joepphoto
Joep van Aert

Voorstelling / projecten

  • Voorstelling Individual Artistic Research jaar 1: ‘Banana to the wall’ - regie.
  • Voorstelling Individual Artistic Research jaar 2:  ‘Geboon’ Individual Research 2 - regie.
  • Voorstelling Artistic Research in Context jaar 3:  ‘UIterlijk’, in samenwerking met MBO Acteur Rijnijssel - regie.

Stages

  • Stichting Theatergroep Aluin: regieassistent.
  • De TooropMavo Rotterdam: VO stage en baan in loondienst - theaterdocent.
Tijdens IAR 2 onderzocht ik samen met mijn spelers de sperzieboon.
Hieruit ontstond een sprookjesachtige setting waarin de boon de hoofdrol had in beeld en geluid. Zie hieronder een stukje tekst uit de voorstelling 'Geboon’ IAR 2 , geschreven door Alice Aëgerter.
 
‘Ik heb een boontje voor je. Blozen.
Goed voor op een kaartje. Blozen.
Goed voor jou. Blozen, goed voor jou ik heb een boontje.
Wel eens drie dingen tegelijk gegeten?
Boontje boontje boon.
Wel eens drie dingen tegelijk gegeten?
Hap hap hap.
Wel eens drie bonen tegelijk gekookt?
Acht uur weken is lang genoeg weken.
Zeven uur weken is niet lang genoeg weken.
Zes weken is veel te lang weken!’

 


Wie ben jij als maker/kunstenaar?

Als maker werk ik graag vanuit beelden. Ik start een onderzoek met mijn spelers rondom een thema en vanuit daar ontstaan er diverse toneelbeelden in mijn hoofd. Dat onderzoek neemt veel tijd en ruimte in beslag. Ik wil dat mijn spelers zich goed kunnen verbinden aan het thema en aan elkaar. De tijd nemen om elkaar te zien in het maakproces en ons gezamenlijk referentiekader te laten groeien. Het beeld en geluidsmateriaal dat er uit het onderzoek ontstaat, test ik vervolgens uit op de vloer. Dit kan soms vrij absurd uitpakken. Denk aan een sperzieboon die een keizersnede ondergaat, of een visser die een ui vist uit een cowboylaars. Al sinds het MBO zijn groenten of fruitsoorten een grote inspiratiebron in mijn makerschap. Ze zijn concreet, bevatten feitjes en je kunt menselijke aspecten projecteren op ze. Dit maakt het materiaal divers. Van weetjes, tot aan het ver door associëren en projecteren. Zo koppel je er al snel meerdere thematieken aan, zoals houdbaarheid van de dingen of de nutteloosheid. Ik bewonder gelaagdheid in beeld, contrasten en zintuiglijkheid. Ook verstop ik graag elementen in beeld voor de oplettende kijker. Ik vind mijn materiaal geslaagd zodra mensen er verhaallijnen op plakken voor zichzelf. Des te meer die interpretaties verschillen, des te beter.

Hoe vul jij het begrip Artisteducator in Theater in?
Als Artisteducator staat het oprecht contact leggen met de ander, voor mij centraal.
Oog hebben voor de mensen en de dingen, want dat zijn de grootste inspiratiebronnen die er zijn.
 
Wat zijn je ambities en toekomstplannen?
Aan de hand van mijn ervaringen in het voortgezet onderwijs en de affiniteit die ik hier voor voel, zou ik graag verder werken in deze sector. Het is een doelgroep waarbij verbinding leggen van belang is, iets waar ik over schreef in mijn essay.
Ik wil verder creëren, leren, theater maken en inspireren. Ook werk ik uitvoerend als zangeres. Ook dit zou ik graag behouden zodat ik zelf ook op het podium blijf staan en muziek blijf maken. Daarnaast voel ik ook dat alles nog mogelijk is. Waar een weg is, is een wil. Afgelopen 4 jaar ben ik geïnspireerd geraakt naar alle mogelijkheden die er zijn in ons vakgebied. Ik wil hier dan ook graag voor open blijven staan. Ik wil blijven onderzoeken, uitvinden en vernieuwen.

 

Hoe persoonlijker je het maakt, des te meer universeel het wordt.
Een quote die is ontstaan tijdens de module Theater = Ritueel. De zin geeft me kracht en laat me durven.

 

 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 21 mei 2025

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.