Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Kirsten van de Meent, De Laatste Gang
Kirsten van de Meent, De Laatste Gang

De Laatste Gang is een interactieve installatie waarin voedsel, keuzes en misleiding centraal staan. Het is een installatie die ervoor moet zorgen dat de bezoeker stilstaat bij de keuzes die hij maakt wat betreft voedsel en (over)consumptie. Het roept de vraag op: hoe hou jij je staande in een wereld vol verleiding en misleiding?
 
Als grafisch ontwerper vind ik het belangrijk dat het ontwerp inhoudelijk sterk in elkaar zit en dat erover is nagedacht hoe het ontwerp kan bijdragen aan een betere maatschappij en wereld. Verder probeer ik waar dat kan een vleugje humor toe te passen om het ontwerp toegankelijker te maken.
 

Het concept van De Laatste Gang ontstond naar aanleiding van mijn afstudeerscriptie. Daarin onderzocht ik de volgende vraag: ‘Draagt branding van multinationals bij aan overconsumptie in de voedselindustrie?’ Dat het antwoord daarop ja is werd mij al snel duidelijk, en toen rees de vraag: wie heeft er een rol bij het tegengaan van overconsumptie? Is dat de consument, de multinational of speelt ook de grafisch ontwerper daar een rol in?
 
Ik heb ervoor gekozen om vooral de consument aan te spreken in mijn installatie, omdat de consument de kracht heeft om multinationals te veranderen. Als het de consument niet zint, dan wordt het product niet meer gekocht en moet de multinational dus veranderen.
 

De naam ‘De Laatste Gang’ komt voort uit enerzijds de vorm van de installatie, het is een gang waar je doorheen kunt lopen. Anderzijds komen ‘gangen’ ook voor als het gaat over voedsel: de eerste gang, de tweede gang etc. Ik heb daar ‘laatste’ van gemaakt omdat deze installatie hopelijk de laatste keer is voor de bezoeker dat die slechte keuzes maakt wat betreft voedsel en geconfronteerd moet worden met die keuzes.
 

In de gang sta je op verschillenden punten voor een keuze. Word je verleid om de ongezonde keuze te maken, of houd je jezelf sterk en kies je gezond? Ook is er in de gang op verschillende plekken informatie te vinden over hoe verpakkingen misleidend kunnen zijn.
 

Deze installatie is gemaakt om mensen zowel te informeren als voor de gek te houden, en op die manier op een speelse manier de bezoeker (met een tikje humor) tot nieuwe inzichten te laten komen.
 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 17 juni 2023

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.