Kathleen Dockx

Tussenruimte
Denken is Maken
Wie ben jij als Artist Educator?
Als Artist Educator zie ik mijn rol als iets dat voortdurend in beweging is. Voor mij zit het belang van maken in het uiten van gevoelens en gedachten. Een communicatiemiddel tussen je innerlijke wereld met de uiterlijke wereld. Het te kunnen overdragen op een manier die niet altijd in woorden lijkt te kunnen worden gevat. In dit proces spelen introspectie, dialoog met de ander en creatie steeds met elkaar samen. Omdat die drie constant op elkaar inwerken, beweegt mijn rol ook steeds mee. Afstemmen op wat er ontstaat en nodig is in de ontmoeting met de ander, het proces en het werk. Er is geen strak kader waarbinnen alles moet passen; juist in de openheid, het niet-weten en het vertrouwen ontstaat ruimte voor ontdekking, betekenis en ontwikkeling.
Wat voor soort onderzoek heb je uitgevoerd tijdens je afstuderen en wat waren de meest opmerkelijke bevindingen?
In mijn theoretisch onderzoek stond de wisselwerking tussen introspectie, dialoog en creatie centraal, en hoe deze kan bijdragen aan het zichtbaar maken van het denkproces in de context van de artist educator. Hierbij lag de focus op ‘wat het betekent om denken zichtbaar te maken’. Het onderzoek ontstond vanuit een persoonlijke worsteling. Een behoefte om het denken als een eindeloze beweging te behouden, maar ook de noodzaak om het op een manier vast te leggen zodat je anderen daarin kan meenemen.
Vanuit die zoektocht ontwikkelde zich een eerste poging van het definiëren van het begrip bewegend denken: een voortdurend verschuivende manier van betekenisvorming, waarin denken zichtbaar wordt in de tijdelijke ruimte tussen creatie, introspectie en dialoog. Het is geen vaste methode of lineair proces, maar een manier van zijn: denken als iets dat ontstaat in de ontmoeting, in de handeling en in reflectie. Zichtbaar maken betekent hier het tijdelijk openbaren van een innerlijke beweging die nooit volledig stilstaat.
Met welk materiaal werk je voornamelijk in jouw beeldende praktijk en waarom kies je voor dit materiaal?
In mijn beeldende praktijk werk ik voornamelijk met acrylverf en inkt in combinatie met plastic. Deze keuze is niet zozeer vanuit het materiaal zelf ontstaan, maar eerder vanuit de handelingen die ik ermee kon uitvoeren. Het vloeibare karakter van de verf, gestuurd door het plastic, maakt het mogelijk om te werken met decalcomanie: een overdrachtstechniek waarbij toeval en controle samenkomen. Het beeld groeit vanuit materiaal, moment en context, niet vanuit een vooraf bepaald plan. Zo ontstaat er ruimte voor fragmentatie, gelaagdheid en een procesmatige benadering van betekenis.
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 23 juni 2025
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.