Jorno van der Kooij

Titel
Spelenderwijs leren
De term Spelenderwijs leren geeft een positieve manier van leren weer. De nadruk ligt op spelen waardoor men zonder dwang iets leert.
Eindwerk
Spelenderwijs leren valt onder de categorie inclusief ontwerpen, wat betekent dat het beschikbaar en bruikbaar is voor iedereen. Naar mijn mening moeten ontwerpen niet aangepast worden aan de doelgroep, maar is het noodzakelijk aan het begin van het ontwerpproces te bedenken dat het voor iedereen bruikbaar moet zijn. Je moet er altijd als ontwerper er vanuit gaan dat er bepaalde factoren altijd al aanwezig zijn en daarmee rekening houden. In dit geval kun je als voorbeeld laaggeletterdheid nemen, waarbij je laaggeletterdheid niet moet leren herkennen, maar je moet er juist vanuit gaan dat laaggeletterdheid er altijd al is. Omgekeerd denken noem je dit. Een ontwerp maken die vanaf het begin al toegankelijk is voor deze specifieke doelgroep. De achterliggende gedachte van de map spelenderwijs leren is de laaggeletterden onder de groep ouders op een positieve manier te benaderen, waarbij zij zelf de keuze kunnen maken om zich aan te melden voor een cursus om hun taalvaardigheid te bevorderen.
Visie
Maatschappelijke sociale problemen verpakken in een educatief spel is wel mijn passie. Ik wil de maatschappelijke problematieken naar voren brengen d.m.v. een spel. Ongemerkt houden mensen zich interactief bezig houden met het probleem en krijgen via spel op spelende wijze informatie tot zich. Nieuwe inzichten kunnen bij mensen hun denkbeelden veranderen. Spel is een positief element om veranderingen voor elkaar te krijgen. Men houdt er namelijk niet van om door anderen op gedrag of andere ideeën gewezen te worden, maar willen juist de keuze hebben om een eigen mening te vormen of bij te stellen.
Ambitie
Ik wil als grafisch ontwerper een rol spelen in de veranderde maatschappij, doormiddel van een positieve benadering van mijn ideeën en ontwerpen. Hierbij wil ik anderen kennis laten nemen van nieuwe inzichten en sociale vraagstukken, welke er op dat moment in de samenleving spelen, met als doel om te verduidelijken of te activeren.
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 12 oktober 2020
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.